Pedagógiai nevelőmunka az internátusban
A Baár–Madas Református Gimnázium, Általános Iskola és Diákotthona (fiú-és
leányinternátusa) azzal a céllal létesült, hogy a szüleiktől és lakhelyüktől
távol került gimnáziumi növendékek számára a tanulmányi idő alatt otthont –
szállást, ellátást és tanulási lehetőséget – biztosítson. Az intézményt – a
gimnázium vezetőivel együttműködve – az internátus vezetője és a nevelő
tanárok irányítják, akiknek a rájuk bízottak lelki és testi javát szem előtt
tartva arra kell törekedniük, hogy növendékeik a közösségi nevelés
segítségével az anyaiskola lelkiismeretes tanulóivá, gyülekezetük
áldozatkész tagjaivá, végső soron pedig becsületes és dolgos magyar
állampolgárokká váljanak.
Az internátus 85 fő részére biztosít elhelyezést. Felvehető az iskola minden
olyan diákja, akinek állandó lakhelye messzebb esik a fővárostól, így nem
tud naponta bejárni, vagy családi, illetve lakáskörülményei az elhelyezést
indokolttá teszik. A diákok fölvételéről a gimnáziumi felvételt követően a
rendelkezésre álló helyek mennyiségének figyelembe vételével az iskola
vezetői döntenek. Ha a jelentkezők száma nagyobb, mint a fölvehetőké, akkor
a fölvétel mérlegelésénél az első szempont a jelentkező lakóhelyének
távolsága, de latba esik a tanulmányi eredmény és a jelentkező családjának
szociális helyzete is. A fölvétel – ha a tanuló körülményeiben vagy
magatartásában változás nem következik be – a tanulmányok teljes
időtartamára érvényes, de évenként felülvizsgálható. Az internátusi
elhelyezés költségeinek jelentős részét központi támogatásból az iskola
fedezi, a szülők csak az étkezés költségeihez járulnak hozzá.
Már több esztendeje minden tanév első félévében 10-12 fő határontúli diák is
lakója internátusunknak. A Reformatio Hungarica pályázatán ösztöndíjat nyert
tanulók érkeznek hozzánk Erdélyből és Kárpátaljáról.
Igyekszünk az internátus lakóinak alkalomszerűen programokat szervezni, így
az elmúlt három hónap kirándulásainak úticélja volt Tihany-Balatonfüred,
Vizsoly-Gönc, Szeged-Ópusztaszer, Eger-Szilvásvárad, Miskolc-Lillafüred.
Éves programunkba terveztük Debrecen nevezetességeinek megtekintését,
illetve még ebben a félévben Révkomáromba szeretnénk eljutni. Kirándulásaink
alkalmával határontúli növendékeink megismerkedhetnek hazánk egy-egy kiemelt
tájegységével.
A tanév során a főváros adta lehetőséggel élve havonta két alkalommal
szervezünk színházlátogatást, félévenként egyszer filmszínházba illetve
hangversenyre megyünk. Minden hónapban egy alkalommal szervezünk
múzeumlátogatást.
Erkölcsi és lelki nevelés
Az internátusi diákok lelki épülését kisebb vagy nagyobb csoportokban
tartandó bibliaórák, áhítatok szolgálják. Fölöttébb kívánatos, és ezért
megkövetelendő, hogy ezeket a csoportokat, illetve említett foglalkozásokat
hozzáértő, felkészült személy, teológus vagy gyakorló lelkész vezesse. Az
áhítatot – az érintett csoport tagjaival és a vezető lelkésszel történt
egyeztetés alapján – a vacsorát követő esti szabadidőben lehet megtartani.
Az internátusi hitélet meghatározó alkalmai a hónapkezdő vasárnapi
istentiszteletek, a kedd esti ifjúsági bibliaórák és a csütörtök délutáni, a
diákok által szervezett imaórák. A budapesti református gyülekezetek közül a
Pasaréti Gyülekezet őszi evangélizációs sorozatait, illetve a Pozsonyi úti
gyülekezet rendezvényeit látogatjuk.
Külön kiemelkednek ünnepi alkalmaink, melyek felemelő hangulatukkal és
tartalmi változatosságukkal nevelnek életre, örömre, hazafiasságra. Az
iskola újraindítása óta eltelt tizenhat évben kialakultak már hagyományosnak
nevezhető meghatározó fő internátusi ünnepek, ilyen a karácsonyi műsoros
est, illetve a negyedikes diákok búcsúztatása.
„Multikulturálissá” váló társadalmunkban, ahol általános a hagyományos
értékek leértékelődése, kiemelten fontos a Biblia kinyilatkoztatásain
alapuló keresztyén értékrendszerünk közvetítése a diákok felé. A diákok
norma-, érték-, attitűdkereső megnyilvánulásai együttesen indokolják ennek
az értékrendszernek egyértelmű, világos felmutatását. Célunk az, hogy ezek
az értékek tapasztalati igazságként ivódjanak be diákjaink gondolkodásába,
magatartásába és mindennapi életébe.
Nem beszélhetünk azonban értékközvetítésről lelki alapvetés nélkül.
Pedagógiai tevékenységünk elvei és eszközei azon meggyőződésünkön
alapszanak, hogy cselekedeteinket a lelki nevelésre való törekvés hatja át,
előzi meg. A szentírási nevelés maga is lelki indíttatású. Nevelési munkánk
annyira érheti el célját, amennyire akár személyre szabottan, akár
közösségben lelkivé tud válni. Ez a garanciája az értékek valódi, tartós
beépülésének a személyiségbe és kizárólag ezen alapulhat a tudatos
pedagógiai tevékenység.
Az erkölcsi, lelki nevelés másik fontos színtere a személyes nevelés. Ez
egyben a kollégiumi nevelés egyedülálló lehetősége és egyben kiváltsága is.
A család után talán ez az egyetlen olyan környezet, ahol funkcionálisan
minden pedagógiai elképzelés, valamint eszközrendszer maradéktalanul
megvalósítható. A személyes nevelés állandó, folyamatos lehetőségeit vagy
korlátait csak a nevelő személyisége határozza meg.
Az egészséges életmódra nevelés
A lelki nevelés mellett hangsúlyos feladatként kell kezelnünk az egészséges
életmódra nevelést. Minden ember közvetlen érdeke a testilelki egészség, a
jó közérzet. Tanulóink testi-lelki egészségének érdekében biztosítanunk kell
különböző sportolási tevékenységek folytatását. Esténként a szilencium után
lehetőség nyílik focizásra, kosárlabdázásra, asztaliteniszezésre. A téli
időszakban diákjaink rendszeres látogatói a Városligeti Műjégpályának,
teniszezni a közeli Pasaréti Vasas Sportpályára, úszni a Margitszigetre
járnak. A sportolási lehetőségek biztosításán kívül figyelnünk kell a
higiéniai szabályok betartására, a kiegyensúlyozott életritmus
kialakítására, a helyes táplálkozásra, a mentális egészségre. A káros
szenvedélyek kialakulásának megelőzésére fokozott hangsúlyt kell helyeznünk.
Közösségépítés
Internátusi diákjaink egészséges közösséggé való alakítása több szempontból
is fontos célkitűzése a kollégiumi nevelésnek. A jól működő közösség
alapfeltétele annak, hogy tanulóink teljesíteni tudják a gimnázium által
felállított tanulmányi elvárásokat, hogy hatékonyan tudjuk motiválni
diákjainkat, és hogy egy jobb teljesítményre sarkalló versenyszellem
alakuljon ki. A lényeges szempont az is, hogy a diákönkormányzat nagyobb
szerepvállalásával a tanulóink magukévá tehetnek olyan készségeket az
internátusi közösségben, amelyeket az iskolát elhagyva hasznosíthatnak. Az
érdekérvényesítés, a demokratikus minták elsajátítása nagyban hozzájárulhat
ahhoz, hogy diákjaink az állampolgári jogokat aktívan gyakorló, társadalmunk
hasznos polgáraivá váljanak.
Hazaszeretetre nevelés
A kollégiumi nevelés során lényeges feladat a hazaszeretetre való nevelés,
főleg korunkban, amikor nagy szerepet kap az egyén érvényesülése, az egyéni
érdek hangsúlyozása. Országunk, népünk múltjának megismerése, értékeinek
elismerése, a hazánkat jelképező szimbólumok és nemzeti nagyjaink tisztelete
rá kell hogy ébressze tanulóinkat, hogy az egyén és a család mellett van még
egy nagyon fontos egység: a nemzet.
Tehetséggondozás
Gimnáziumunk tudásra, tanulásra, versenyekre való felkészülésre, egyetemi
továbbtanulásra helyezi a hangsúlyt. Intézményünkbe jelentkező diákok szinte
kivétel nélkül pályáznak felsőoktatási intézménybe a gimnázium befejezése
után. Ez nagy kihívás az internátusunk számára, hiszen feladatunk, hogy
támogassuk a gimnázium céljait ezen a téren is. Feladatunk a diákok
motiválása, az önálló tanulás, az önművelés kialakítása és a rendszeres
készülés begyakoroltatása.
A kollégiumi munka egymástól távol eső, de azonos fontosságú feladata a
felzárkóztatás és a tehetséggondozás. A felzárkóztatás a lemaradókat védi a
lemorzsolódástól, míg a tehetséggondozás a tehetséges, kreatív képességű
tanulók motiválása, minél nagyobb sikerek elérésére való serkentése. A
tehetségnek kell az a közeg, amiben képességei kibontakozhatnak, kell az
ingerdús környezet, kellenek tehetséges társak, akik húzóerőt,
versenytársakat jelentenek, akik szellemi partnerek. Szükséges stabil,
harmonikus kapcsolatrendszer kialakítása szülővel, családdal, iskolával,
tanárral. Fontos a folyamatos motiváció, elkötelezettség a feladataik,
tanulásuk, kiválasztott tudományuk iránt, mert ez a teljesítmény alapja.
Hiába van általános képesség, kreativitás, ha nincs a feladat iránti
elkötelezettség, kitartás, saját energiák mozgósítása, akkor a tehetséges
diák nem teljesít elegendően.
A felzárkóztatás feladata főleg az elsősök és az újonnan érkezők esetében
szükséges. Az iskola tanárai előtt általában már november elejére
egyértelművé válik, hogy az adott osztályból mely diákok szorulnak
felzárkóztatásra, hogy kik milyen tudásanyagot hoztak régi iskolájukból.
Nevelő szaktanáraink kiscsoportokban, valamint egyénenként is foglalkoznak a
felzárkóztatásra szorulókkal.
Végezetül azt is fontosnak tartjuk, hogy rossz anyagi lehetőségek miatt
egyetlen növendéknek se kelljen elhagynia a kollégiumot. A szülőkkel, az
iskolával, az alapítványokkal összefogva meg kell találni azokat a
lehetőségeket, amelyek segítenek megteremteni a kollégiumi tagság gazdasági
feltételeit.
Tóth Péter kollégiumvezető (a Magyar Református Nevelés 2006. novemberi
számából)