Véradás a Baár–Madasban
Az alapításának 100. évfordulóját ünneplő Baár–Madas Református
Gimnáziumban hagyományteremtő szándékkal véradónapot rendeztek február 2-án.
A szervezésben az iskola-egészségügyi szolgálat segítségére volt a Magyar
Vöröskereszt budapesti szervezete. A rendkívül sikeres véradáson több mint
félszázan jelentek meg; huszonhárman életükben először adtak vért. Az
önkéntes véradók között volt számos 12. évfolyamos, 18. életévét nemrég
betöltött diák, pedagógus, technikai dolgozó és szülő is. A jó hangulathoz
hozzájárultak az iskola konyhájának a véradásban is aktívan részt vevő
dolgozói, finom, házias szendvicseket, pogácsát, süteményeket és innivalót
készítve. A véradók áldozatvállalását az iskola az erre az alkalomra kiadott
emléklappal, a Vöröskereszt pedig vitaminkészítménnyel, illetve Verdi
Othello című hangkazettájával köszönte meg.
Budai Polgár, 2007. II. 23.
Ökonap a Baár–Madas gimnazistáinak
Ragyogó tavaszi idő várta a Baár–Madas Gimnázium 7. a és 7. b
osztályát az Apáthy-sziklánál, ahol arra vállalkoztak a diákok, hogy
megtisztítják a környező erdőt a szeméttől. A március közepén hagyományosan
megrendezett ökonapon a gimnazisták reggel meghallgattak egy-egy előadást,
például a komposztálás, a biogazdálkodás témaköréből, majd a helyszínre
érkezve rövid sétát tettek a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület
képviselőjével, aki bemutatta a diákoknak a 30 éve védetté nyilvánított
terület természeti értékeit.
A Baár–Madas gimnazistáinak különleges hetük volt: a hosszú hétvégét
megelőzően hétfőn tudománynapot, kedden ökonapot, szerdán pedig sportnapot
tartottak.
Jánossyné Solt Anna biológiatanár és Dálnokiné Pécsi Klára, az ökoprogram
szervezői elmondták, hogy a Baár–Madas iskola tavaly nyerte el az
Ökoiskola címet, mivel iskolájukban már évek óta e szerint a program szerint
zajlik a természetvédelmi nevelés. Legalább tíz éve rendeznek évente
természetvédelmi táborokat, a Föld Napján minden évben hol szemetet szednek,
hol óvodásoknak tartanak foglalkozást, de az iskola udvarába is úgy ültetik
a fákat, hogy lehetőség szerint az összes hazai társulás jellemző fája jelen
legyen a kertben. A most megrendezett ökonap célja is a tanulók
környezettudatos szemléletének erősítése.
Az ökoprogram megvalósítása már hónapokkal ezelőtt megkezdődött: a diákok
feladatokat kaptak, amelyekből tetszésük szerint válogathattak. Csoportokban
dolgoztak, mert a szervezők fontosnak tartották az együttműködési készség
fejlesztését is. A legmagasabb pontszámot azok kapták, akik egy-egy
természetvédelmi területre látogattak, hulladékból
„műalkotásokat” készítettek, vagy figyelemfelkeltő plakátokat
állítottak össze. A kutatott témák közt szerepelt többek között a
biogazdálkodás, a klímaváltozás, az új energiaforrások.
–Az ökonapon szakembereket fogadtunk, akik a környezetvédelem
különböző kérdéseiről beszélgettek a tanulókkal – mondja Jánossyné
Solt Anna. – Ezután tudományos intézményeket látogattak meg a diákok,
mint az ELTE Természettudományi Kara, a Környezetvédelmi Minisztérium, az
Országos Környezetegészségügyi Intézet, a Földtani Kutatóintézet, a Levegő
Munkacsoport, a Hulladékszövetség és az Európai Informatikai Pont. A mai
napon több csoport terepre is kiment, az Apáthy-szikla mellett a Balogh
Ádám-sziklánál, a Tóth Árpád sétányon, illetve a Normafánál is rendet
tesznek, emellett minden helyszínen van egy vezető, aki a környéket is
bemutatja. Az ökonapon kiértékeltük az osztályok teljesítményét,
legaktívabbak a 10. c (osztályfőnök: Gergely Magdolna) és a 11. a osztály
(osztályfőnök: Szűcs Marianna) voltak.
LD
Budai Polgár, 2007. III. 23.
Közösség, hit, anyanyelvi nevelés
Sikerek és célok – A centenáriumot ünneplő Baár–Madasban stabil értékrendet
adnak
Az idén alapításának századik esztendejét ünneplő Baár–Madas
Református Gimnázium, Általános Iskola és Diákotthon jótékonysági koncertet
rendez április 14-én, emellett azonban egész évben számos programmal
emlékezik meg múltjáról – és készül jövőjére.
Bokor Tamás
1907. október 12-én nyitotta meg kapuját az akkor még leánynevelő intézmény,
amely Baár János és Madas Károly alapítványából jött létre a református
nőnevelés megerősítésére. 1930-ban költözött abba a Lorántffy Zsuzsanna
utcai műemlék épületbe, amelyben ma is működik. 1952-ben nem kerülte el az
államosítást. A rendszerváltás után a református egyház elsőként indította
el saját koedukált oktatási intézményeként. Jelenleg is a Dunamelléki
Református Egyházkerület tartja fenn. Külön általános iskolai része, négy és
hat évfolyamos gimnáziuma, illetve ötéves nyelvi előkészítő osztálya van,
emellett a vidéki diákjai számára diákotthont tart fenn.
Dicsőségtábla
–Célunk, hogy a diákjaink stabil értékrendet kapjanak, legyenek
képesek az életüket tudatosan megélni, a közösséget szolgálni, s felnőttként
a társadalom aktív, hasznos tagjaivá lenni. A református vallásúakat
szeretnénk hitükben megerősíteni, s a más vallásúakat saját felekezetük, a
keresztény értékek megbecsülésére nevelni – fogalmaz Tombor László
igazgató. E szép, általános nevelési elveket komoly oktatási sikerek
fémjelzik: az országos középiskolai tanulmányi versenyben és számos más
tanulmányi megmérettetésben rendre az élvonalban tűnik fel a
Baár–Madas – ezt bizonyítja a folyosó központi helyén látható
„dicsőségtábla” is.
Ökoiskola
Az összesen mintegy hatszázhetven diák a nagy létszám ellenére képes valódi
közösséget megélni. Ennek több színtere és formája van: szakkörök,
osztályok, megannyi iskolai program, köztük a legutóbbi iskolakirándulás
Isaszegre március 15-éhez kapcsolódóan. Ide sorolható az öregdiákok
közössége is. Az intézmény falai közül olyan hírességek kerültek ki, mint
Nemes Nagy Ágnes költő, Fassang László Prima Primissima-díjas orgonaművész
és Tomcsányiné Szemere Sarolta kézműves mester, akinek hímzéseiből nemrég
volt látható értékes kiállítási anyag a gimnázium falai közt.
Bár még nem közismert tény, de a Baár–Madas tavaly ökoiskola lett, ily
módon felelősséget vállal a környezete és a kerület életében is. A második
kerületben több helyen is részt vettek már a diákok szemétszedő akciókban,
szerepeltek energiatakarékossággal, környezetvédelemmel kapcsolatos
tudományos programokban, s ezzel egy időben az iskolán belül is sokrétű
környezetvédő életvezetési módszereket követnek – például szelektíven
gyűjtik a hulladékot, takarékoskodnak a vízzel és a villanyárammal.
Az oktatás folyamatában kiemelt szerepet kap az anyanyelvi nevelés. Ezt
célozta meg a centenáriumi év első rendezvénye, az Áprily Lajos
szavalóverseny is.
Tervek
Hamarosan, a jótékonysági koncertet követően megrendezik az 1907 perces
futballozást, amely révén sporttal emlékeznek az iskolaalapítás évére.
–Programjainkat úgy alakítjuk, hogy zenével, verssel, képzőművészettel
és sporttal egyaránt emlékezzünk százéves fennállásunkra – mondja az
igazgató. – Jelenleg folyik iskolatörténeti pályázatunk zsűrizése.
Októberben újabb nagy rendezvényt szervezünk, de az élet utána sem áll meg:
szeretnénk a jövőben folytatni az épület felújítását, valamint a
közeljövőben, egy-két éven belül részben bővíteni az általános gimnáziumi
struktúránkat, és tagozatos képzést indítani, például matematikából.
Egy biztos: a több mint harmincegy órás folyamatos foci és a többi program
összekovácsolja a diákságot, a tanárokat, a szülőket, s sokáig emlegetik
majd a százéves Baár–Madas születésnapját.
Bokor Tamás
Helyi Théma, 2007. IV.
A Baár–Madas ünnepe
Az alapításának 100. évfordulóját ünneplő Baár–Madas centenáriumi
rendezvénysorozatának egyik alkalma az április 14-én megtartott jótékonysági
hangverseny volt. A Fasori református templom adott helyet Mezei Pál
zongoraművész koncertjének, amelynek bevételét a művész az iskola javára
ajánlott fel.
Az est során Bach, Mozart és Chopin egy-egy zongorára komponált szerzeménye
csendült fel. A művekről és szerzőikről rövid ismertetőt is hallhatott a
közönség Farkas Orsolya tanárnő tolmácsolásában. A páratlan zenei élmény
mellett lelki útravalót is kapott a hallgatóság. Babits Mihály, Zrínyi
Miklós egy-egy verse, illetve gróf Széchenyi István naplójából egy részlet
hangzott el Bánffy György Kossuth-díjas színművész előadásában. A helyi
gyülekezet lelkipásztora, id. Végh Tamás a Gal 5,22-24 ige alapján rövid
áhítattal emlékezett meg az iskola százéves fennállásáról.
Isten iránti hálával mond köszönetet az iskola vezetése és tantestülete a
fellépő művészeknek, akik noha koncert- és színháztermeket töltenek meg nap
mint nap előadásaikkal, nevüket és szolgálatukat adták a Baár–Madas
ügyéhez, hogy az iskola méltó módon ünnepelhesse centenáriumát. LAUS VIVENTI
DEO
Reformátusok Lapja, 2007. IV. 22.
A Baár–Madasban 1907 perces meccsel emlékeztek az
iskolaalapításra
A sport a nevelés egyik fontos eszköze – vallják a százéves
Baár–Madas Református Általános Iskola, Gimnázium és Diákotthon
tanárai, vezetői. Jelenleg tizenkét évfolyam huszonkét osztályában közel
hétszáz gyerek tölti itt napjai egy részét, és életükben nagy szerepe van a
testmozgásnak, a sportnak.
Margay Sándor
Az alapításának századik évfordulóját ünneplő intézményben a különböző
kulturális rendezvények mellett sporttal is megemlékeztek a jubileumról. A
tanárok, a mostani és a volt diákok egyaránt pályára léptek az 1907 perces
kispályás labdarúgó-mérkőzésen. Projektoros kivetítőn lehetett követni az
adott meccs állását, valamint az egész eseményből hátralévő időt.
Kék-fehérben
A futballnak komoly hagyományai vannak a Baár–Madasban, a két
esztendeje nyugdíjba vonult testnevelő, Bejek Géza megszállottja volt ennek
a játéknak. Az iskola együttesei számos kerületi és fővárosi tornán vettek
részt sikerrel. A sportág népszerűsége töretlen, a centenáriumi mérkőzésen
óránkénti váltásban mintegy kétszázötvenen rúgták-fejelték a bőrt az iskola
nagyobbik tornatermében – nem csak fiúk, lányok is.
–A kék és a fehér emlékpólókat az egyik szülő segítségével erre az
alkalomra készíttettük, ezekben játszanak a résztvevők – magyarázta
Tombor László igazgató. – Először a tanárok és a református lelkészek
fociztak, utóbbiak között szerepelt Szabó István, a Dunamelléki
egyházkerület püspöke is. A testnevelő kollégák igyekeztek azonos erősségű
csapatokat összeállítani, hogy minden pályára lépő diáknak legyen
sikerélménye.
Egy-egy gárda kétszer-háromszor, némelyik együttes négyszer jutott szóhoz a
közel másfél napos meccs során. Arra külön figyeltek a szervezők, hogy este
tíztől reggel hatig csak a középiskolás korúak játsszanak. A szünetekben a
számítógépteremben vagy filmvetítéseken pihenhettek a diákok, éjszaka
hálózsákban, a saját osztályukban is alhattak.
Heti három óra
Aki megéhezett, megszomjazott, és nem hozott magával ennivalót, többféle
zsíros kenyér és üdítő közül választhatott. Jó néhány szülő ezek révén
járult hozzá az évforduló sportos megünnepléséhez.
A Baár–Madas diákjainak sportolásáért három kitűnően képzett
testnevelő felelős. Bognár Barnabás és Dobrosi Márta a kosárlabda, a
gyógytestnevelésre szorulókkal is foglalkozó Barta Andrea a kézilabda
avatott ismerője. Természetesen más sportágak is szerepelnek a heti három
testnevelésórán. A kosárcsapatok számos jó eredményt értek már el a
különböző tornákon, így például a református középiskolák országos
sportversenyein és az ökumenikus Lónyay-kupán is. De a sportfaliújság
tanúsága szerint asztaliteniszben, úszásban, sakkban és atlétikában szintén
jók a törökvészi intézmény tanulói. A pingpongot egyébként akár az óraközi
szünetekben is űzhetik a gyerekek, hiszen az épületben két helyen egy-egy
asztal várja őket. A múlt évben felújított öltözőkben egymás zavarása nélkül
négy csoport válthat ruhát az órák előtt és után.
A Baár–Madas Gimnázium azon kevés oktatási intézmény egyike, amelynek
főállású iskolaorvosa van. A Lorántffy Zsuzsanna utcában fontosnak tartják
az egészséges táplálkozásra és a környezettudatosságra nevelést is.
Ökocímet kaptak
–Itt nem lehet kapni kólát, csipszet, csokoládét, az automatákban
viszont van ásványvíz és bioital – mondta Tombor László. – A
konyhán is odafigyelünk, mit esznek a gyerekek, és erőfeszítéseink
elismeréseként tavaly megkaptuk az ökoiskola címet. A szellem és a test
nevelése nálunk szerves egységet képez.
Margay Sándor
Helyi Théma, 2007. V. 9.
Száz év – 1907 perc foci
Száz éve, 1907-ben alapították a Baár–Madas Református
Gimnáziumot. A centenáriumi ünnepségsorozat egyik eseményeként közel másfél
napon át, pontosan 1907 percen keresztül folyamatosan, éjjel-nappal fociztak
diákok, tanárok és lelkészek az iskola tornatermében. Április 27-én délben
az első meccset lelkészek és az iskola tanárai vívták.
A kezdőrúgást Szabó István, a Dunamelléki Egyházkerület püspöke végezte el,
aki a meccs hátralévő részét is a pályán töltötte, és bravúrosan védett a
lelkészek csapatában. Tombor László, a Baár–Madas iskola igazgatójának
derekas lövéseit is többnyire hárította. A kemény, egyórás focimeccset
követően a püspök elmondta, hogy régebben bizony jobban ment neki a foci,
amatőr csapatokban játszott, mindig kapus volt.
–Az 1907 perces focimeccs megrendezése, úgy gondolom, nagyon jól
beleillik abba az ünnepségsorozatba, amelyet az iskola tart a centenárium
kapcsán. Az eltelt száz év ellenére a Baár–Madas a legújabb alapítású
iskolánk, a pápai református kollégium például 1536-ban kezdte meg
működését, de ez az iskola mindig is a református iskolák élvonalába
tartozott, és mivel a Dunamelléki Egyházkerület a fenntartója, szívem minden
kívánsága az, hogy a református iskolák között a legelső legyen.
Szabó István püspök hozzátette, mindent megtesznek az iskola színvonalas
üzemeltetéséért:
–Amit tudunk, megadunk a Baár–Madasnak, de hálásan köszönjük a
II. kerületi önkormányzat, a szülők és a cégek támogatását is. Bizony, sok
kéznek és szívnek kell megmozdulnia a mai nehéz helyzetben, hogy akár a
Baár–Madast, akár bármely más iskolát méltó körülmények között tudjunk
fenntartani.
Tombor László igazgató a maratoni hosszúságú focimeccs szervezéséről
elmondta, hogy a csapatok osztályonként előre jelentkeztek, az éjszaka is
játszó csapatok –akik a felsőbb éves gimnazistákból álltak
össze– a saját tantermükben aludtak hálózsákban. Emellett filmeket
vetítettek a diákoknak, akik a számítógéptermet is használhatták.
–Nagy öröm volt, hogy a szülőket is be tudtuk vonni a rendezvény
lebonyolításába. Ők látták el –az iskola orvosa mellett– például
az állandó orvosi felügyeletet, és a mérkőzésvezetők nagy része is közülük
került ki, de szintén egy szülő biztosította a 250 résztvevő részére a
jelentős ásványvizet is. Őszintén mondhatom, közös volt a szervezés, és most
közös az öröm is! A rendezvény a diákok között komoly közösségformáló erőt
is képvisel, hiszen erősíti az egymásrautaltság, a szolidaritás érzését: ha
valaki nem megy el, helyette kétszer annyit kell egy társának vállalnia, ha
valaki megsérül, egy társa azonnal beugrik a helyére. Maradandó élmény az
éjszaka játszó csapatok számára, hogy abban a tanteremben alszanak, amelyben
év közben 180 napig tanulnak – tette hozzá az igazgató.
LD
Budai Polgár, 2007. V. 18.
A száz éve alapított Baár–Madas Református Gimnázium igazgatója,
Tombor László önálló gondolkodásra, keresztény életvitelre szeretné
felkészíteni diákjait
A teremfocitorna küzdelmei harminckét órán át folytak. A fehér és kék
mezesekre osztott mezőny három divízióban mérkőzött meg egymással, tanárok
versus lelkészek, valamint körmérkőzésekben, külön a fiú- és a lányosztályok
csapatai. A Baár–Madas Református Gimnázium centenáriumi bajnokságán
összesítésben a fehérek lettek az elsők. Az iskola honlapján a krónikás így
emlékszik meg a másfél napos rendezvényről:
„A kezdőrúgást Szabó István, a Dunamelléki egyházkerület püspöke
végezte el, aki a meccs hátralévő részét is a pályán töltötte, és bravúrosan
védett a lelkészek csapatában. Tombor László, a Baár–Madas iskola
igazgatójának derekas lövéseit is többnyire hárította. A kemény, egyórás
focimeccset követően a püspök elmondta, hogy régebben bizony jobban ment
neki a foci, amatőr csapatokban játszott, mindig kapus volt...”
„Többnyire hárította?” Természetéből fakadó szerénységgel az
igazgató elmondja, hogy néhányszor azért betalált az egyházi főméltóság
hálójába.
Az alapítás évének dátuma 1907. Pontosan ennyi percig tartott a torna.
„Az éjszaka játszó csapatoknak maradandó élményük volt, hogy
hálózsákokba burkolózva aludhattak azokban a tantermekben, amelyekben az év
180 napján tanulnak.”
A sporton, a testmozgáson túl az esemény közösségformáló ereje sem
elhanyagolható. Ha egy játékos kidőlt, valaki azonnal beugrott a helyére. A
szülők vállalták a játékvezetői és a sportfelcseri teendőket.
„Közös volt a szervezés, közös az öröm is – summázza
tapasztalatait Tombor igazgató. – Konvencionális módon is
megemlékeztünk a centenáriumról. A többi között A mennyezet virágai című
kiállítással, jótékonysági koncerttel, szavalóversennyel, iskolatörténeti
pályázattal. Az új tanév első két hónapjában képzőművészeti tárlatot
rendezünk a diákok és a támogatók műveiből. Felújítjuk az iskolatörténeti
kiállítást. A központi rendezvényt október 12-én tartjuk meg az iskolában.
Az ünnepségsorozat zárása a Deák téri evangélikus templomban lesz, Fassang
László orgonaművész és iskolánk kórusai adnak koncertet.”
Amikor Fassang nevét említi, felcsillan a szeme. A nemzetközi hírű orgonista
is az intézmény növendéke volt. Nevek idéződnek fel az iskola múltjából,
köztük Nemes Nagy Ágnesé, a ?94-ben elhunyt irodalmáré és finom hangú
költőé, s Áprily Lajosé, aki csaknem tíz évig a gimnázium tanára és
igazgatója is volt.
A folyosóra invitál bennünket. Az egyik lépcsőforduló pihenőjének falán
emléktábla. Az üveglap alatt sajátos stílusú, kézzel faragott falapocskák
azoknak a diákoknak a nevével, akik a napokban befejeződött iskolaévben
öregbítették a gimnázium hírnevét az országos tanulmányi versenyek
valamelyikén. Meglepően sok név szerepel a matematika fejléc alatt.
„Úgy gondolnám, egyházi iskolában a humán érdeklődés dominál”
– fordulok az igazgatóhoz.
„Ebben valóban igen eredményesek vagyunk, de sok múlik az egyes
pedagógusokon is. A kivételes képességű tanár magával tudja ragadni a
tanítványait. Felkelti az érdeklődésüket a tárgy iránt, s kibukkannak a
tehetségek. Mi tagadás, büszkék vagyunk rájuk, bármely területen érnek el
sikereket. Például ebben a tanévben az országos középiskolai tanulmányi
verseny győztese magyar nyelvből iskolánk diákja lett.”
Járjuk az iskola folyosóit, termeit. Az intézménynek nevet adó „Baár
János polgár és Madas Károly földbirtokos” alapítványára támaszkodva a
Duna melléki református egyházkerület 1907-ben először egy budai villát,
majd egy vérmezei iskolaépületet bérelt a frissen életre hívott református
leánynevelő intézet részére. A jelenlegi komplexum 1929-ben épült fel,
Medgyaszay István tervei alapján, immár gimnáziumként. A második világháború
után államosították, volt általános iskola, leánykollégium és középiskola,
óvónőképző, majd Móricz Zsigmond Gimnáziumként működött. A rendszerváltás
után az ingatlan fokozatosan került vissza a Dunamelléki református
egyházkerület tulajdonába. Az iskola igazgatótanácsa 1996 őszén
véglegesítette az intézmény ma ismert nevét és funkcióit. Hatosztályos
általános iskola, négy- és hatéves gimnázium működik benne, és az épület
tavaly óta helyt ad az öt évfolyamos, intenzív angol nyelvi előkészítővel
induló képzésnek is.
Tombor László igazgató másfél évvel ezelőtt pályázaton nyerte el pozícióját.
Azt mondja, olykor még ma is keresnie kell egy-egy termet az emeletek
labirintusaiban. Pedig Medgyaszay épületterve világos és logikus, teszi
hozzá. A maga idejében az ország legmodernebb iskolaépületének számított.
Pillantsunk be például az egyik természettudományt oktató terembe! A fizikai
labor hármas tagolású. A bejárati helyiség egyben a tanár felkészülési
szobája. Tőle jobbra nyílik a kísérleti terem, beépített munkaállásokkal,
balra az elméleti oktatásra szolgáló, modern elektronikával felszerelt
tanterem.
Járjuk a patinás, levegős folyosókat, megpróbálunk lépést tartani
házigazdánk lelkes tempójával.
Az előtér mozaikpadlója részben megőrizte az eredeti mintát. A díszterem
fából faragott, barnára pácolt mennyezete túlélte a múltat, az ősszel
renoválják a padlóburkolatát. A kollégisták szilenciumszobájának bútorait a
harmincas évek stílusában állították helyre.
Visszatérünk a főépületbe. Az igazgatói szobák átellenében zöldmárvány
fiúalak. Tengerből kiugró delfin hátán ül, kagylókürtöt fújva. A parkban
volt valamikor egy mesterséges tó, azt díszítette. A dolgozószobában
megkérdezem: „Idézhetek a lelkészcsapat kapusától, Szabó Istvántól, az
önök intézményét fenntartó Duna melléki egyház püspökétől?”
Az igazgató bólint.
„Bizony sok kéznek és szívnek kell megmozdulnia a mai nehéz
helyzetben, hogy akár a Baár–Madas, akár bármely más iskolát méltó
körülmények között tudjunk fenntartani – olvasom a jegyzetfüzetemből.
– Eddig az idézet. Tudja, mire gondolok? Az általános oktatási
rendszer egyre kevesebb állami hozzájárulásra számíthat a jövőben. Úgy érzi,
hamarosan túlélési üzemmódba kell kapcsolniuk?”
„A költségvetési megszorítások nehéz helyzet elé állítják az
intézményeket, fenntartókat. Ez az egyházi és az önkormányzati iskolákra is
vonatkozik. Ideig-óráig a kieséseket megpróbáljuk pótolni bevételi
forrásaink bővítésével, pályázatokkal. Esetleg a szülők önkéntes
támogatására is számíthatunk. De a színvonalas oktatás-nevelés a magyar
nemzet érdeke. Ennek tükröződnie kellene az állami költségvetésben
is.”
Tombor László nem szívesen beszél erről a témáról. Amikor kikapcsolom a
magnót, szemmel láthatóan megkönnyebbül. Arra fordítja a szót, ami a
legjobban érdekli. A mai ifjúságra, a morálra, a nevelés mikéntjére. A
céljaira, amelyek megvalósításáért elvállalta az igazgatói tisztet. Hogy a
Baár–Madas gimnázium falai között végzettek a keresztény értékrend
alapján éljenek. Hogy megtanuljanak kételkedni, önállóan gondolkodni.
Összevetni két véleményt. Mert a mai világ könnyű életet ígér: az élvezetét,
az anyagi boldogságét. Ezek nagy része félrevezetés. Ha nem alakul ki a diák
saját ítéletrendszere, könnyen elvész ebben a világban. Hogy mit ad a hit az
új nemzedéknek? Közösséget. Önmagában nem tudja megmérni magát az ember,
csak közösségben.
A gimnázium szimbólumán, az Aranykapun keresztül távozom. A boltív alatt
átlépve várom, hogy megszólaljon a biztonsági csengő. Úgy érzem magam, mint
aki fizetés nélkül akar elvinni valami értékes árut. Még ha ajándékként
kapta is odabent.
Somogyvári D. György
Magyar Hírlap, 2007. VI. 29.