Novemberben másfél tonna kitűnő minőségű Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei almát
ropogtattak el a budapesti Baár-Madas Református Gimnázium és Általános
Iskola tanulói. Tudják, hogy ezzel a jelképes akcióval nem oldják meg a
magyar almatermelők gondját, de az ötlet figyelemfelkeltésnek jó lehet.
A szünetben almásládákat pakolnak a gyerekek a budai gimnázium alagsorában,
az osztályfelelősök pedig szatyrokba, kosarakba szedik át az aznapi
gyümölcsigényt. A kilencedikes Katona Annamária ötlete volt ez az akció,
akit az egyik november elején tartott történelemórán Kerekes Barnabás tanár
úr – aki a jelenből is merít témát az előadásokhoz – története ihletett meg.
A tanmesének is beillő párbeszéd később az iskola honlapjára is felkerült.
Egy mosonmagyaróvári burgonyatermelő gazda az árujának felvásárlására
előszerződést kötött egy francia céggel. A végleges szerződés aláírása előtt
egy nappal értesítették, hogy – sajnos – nem köthetik meg az üzletet.
– Nem jó az árum minősége? – kérdezte a magyar gazda.
– De, kifogástalan; Franciaországban nem találnék ilyet – mondta a vevő.
– Sokallja az árát? – tudakolta a gazda.
– Egyáltalán nem, a hazámban a francia gazdák többet kérnek érte –
válaszolta a cég képviselője.
– Akkor miért állt el a vásárlási szándékától? – fakadt ki kétségbeesve a
magyar termelő.
– Azért, mert Franciaországban találtam egy gazdát, akinek volt még
eladatlan krumplija. Igaz, az drágább, és kevésbé jó minőségű, de francia.
Az eset iskolai elemzésekor Katona Annamária azt javasolta, hogy a nyári és
őszi meggy-, dinnye-, tej-, léalmaháborúk után, amikor a magyar gazdáktól
nem – vagy nevetségesen olcsó áron – akarják felvásárolni termékeiket,
indítsanak jelképes akciót a Baár-Madasban, s kérjék meg a diáktársakat,
hogy vállalják: naponta egy almát megvesznek (és megesznek), de azzal a
kikötéssel, hogy magyar őstermelő termékét fogyasztják el. Az együtt
gondolkodás során az is kiderült, hogy az egyik tanuló nagyapja
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, az ukrán határ közelében él, és
almatermesztésből próbál megélni, így kilencven forintos kilónkénti
almaárral számolva, igazgatói engedéllyel két tonna termést vásárolt meg a
bácsitól az iskola, és az őstermelő még el is hozta Budapestre a gyümölcsöt.
– Az akciónak kezdettől fogva nagy sikere van. A száz láda, ládánként
húsz-huszonhárom kiló almát olyan fiúk pakolták le a teherautóról, akik
finoman szólva sem tartoznak az iskola éltanulói közé. A nagyobb diákok is
azonnal megértették, hogy miről van szó. – Nincs olyan érv, hogy nem
szeretem az almát. Egészséges is, és segítünk is az akcióval, hiszen az
ötszáz gimnazistából háromszáz rendszeresen vásárol almát – tudom meg
Kerekes Barnabás tanártól. Elmondja: az iskolai diákönkormányzat felvállalta
az almapakolást, a tárolást és a szétosztást, s az almánkénti húsz forintos
összeg beszedését is.
Pósfai Balázs az iskolai diákönkormányzat tagjaként végzi a kiosztást,
Tárnok Réka pedig az adminisztrációért felel. Mutatja is a precíz
elszámolást, ottjártunk napján 299 szem gyönyörű, ropogós alma fogyott el. –
Mindenki azt vállalta, hogy egy magyar almát megeszik mindennap. Tudjuk,
ezzel a jelképes akcióval nem fogjuk megoldani a magyar almatermelők
gondját, a mezőgazdaság válságát; de az ötlet figyelemfelkeltésnek jó lehet,
talán másokat, más középiskolákat, intézményeket is arra biztat, hogy
kövessék példánkat – szögezi le a pedagógus. Napközben az akció
zökkenőmentes lebonyolításáért felelős fiatalok szellőztetik a
raktárhelyiséget, mérik a hőmérsékletet, ládákat pakolnak, s időnként
szemenként is megforgatják a gyümölcsöt. És az alma fogyóban van, ezért még
vásárolni szeretne az iskola, s a megkérdezett pedagógusok és gyerekek
biztosak abban, hogy hagyományt teremtettek, s az almaakció jövőre is
folytatódni fog.
A Baár-Madas sajátos akciójának nincs marketingköltsége, és mégis jól
működik. Hiába osztogatták egykor a Malév repülőgépein a magyar almát, s a
televíziós reklámokban biztattak bennünket a gyümölcsfogyasztásra – a
központi akciók sorra elhalkultak. Fontos, hogy kikerülték a felvásárlót, a
nagy- és a kiskereskedőt is, ezért jutottak kilónként kilencven forintért
olyan almához, amelyért a bevásárlóközpontokban kétszázötven forintot is
elkérnek. Ahogy beszélgetek a diákokkal, az a vélemény bontakozik ki bennem,
hogy a református gimnázium tanulói korántsem tekinthetők átlagosnak,
televíziót például ritkán néznek, inkább a könyvtárakat látogatják. És a ma
olyannyira divatos plázákban sem igen kóborolnak, mert nagyon sok szakkörük
van, a nyelvművelőtől az énekkaron át a mindkét nembeli labdarúgó- és
kosárlabdacsapatig. Az ökonapokra például speciális témakörű előadásokkal
készülnek, amikor a vízről kell adatokat gyűjteni: a bibliai
vízábrázolásokról beszélnek, öszszeszámolják és elemzik a Nemzeti Galéria
vízzel kapcsolatos képeit, Hundertwasser ökofilozófiáról, a
vályogépítészetről készítenek tanulmányokat.
Kezdődik az óra, a csengetésre szétrebbennek az almával töltött szatyrokat
cipelő gyerekek. Az alagsorban a falon egy felirat: Ha Isten rád néz, most
akkor mosolyog vagy szomorú?
Varga Attila
Magyar Nemzet, 2008. XI. 28.