Százéves a Baár–Madas
A budai Baár–Madas Református Gimnázium, Általános Iskola és Diákotthon
az idén ünnepli százéves születésnapját. A centenáriumi ünnepségek központi
rendezvényét, amelyre az öregdiákokat is várják, október 12-én délelőtt
tartják az intézmény Lorántffy Zsuzsanna utcai műemlék épületében.
Több mint iskola, több mint a magyar református oktatási rendszer egyik
bástyája –vallják az idősebbek, akik egykoron a falai között érettségiztek,
és a fiatalok is, akik ma ott tanulnak. A Baár–Madas fogalom, hangulata
különleges, diákjának lenni pedig kiváltság. Nemcsak a keresztyén értékrend,
a református szellemiség következetes képviseletének, a híresen magas
színvonalú oktatásnak, a szigorú követelményeknek köszönhetően, hanem a
pezsgő diákéletnek, a szép rózsadombi környezetnek, a patinás épületnek is.
A XIX. század végén Baár János jómódú pesti polgár, majd Madas Károly
földbirtokos is –Darányi Ignác egyházkerületi főgondnok biztatására–
nagyobb összeget hagyományozott a református egyházra azzal a céllal, hogy a
pénzből leánynevelő intézetet alapítsanak. Így született meg egy budai
villában 1907-ben a Baár–Madas elődje, a felsőbb leányiskola és internátus,
amely az első világháború idején líceummá, azaz érettségit adó iskolává
fejlődött, majd a húszas években megkapta a gimnáziumi rangot. Jelenlegi
otthonába alapítása után 23 évvel, 1930-ban költözhetett be. Akkoriban a
Medgyaszay István által megálmodott, gazdagon díszített épület Európa egyik
legkorszerűbb iskolakomplexumának számított. Az intézmény 1945-ben általános
iskolai osztályokkal bővült. 1952-ben államosították, csak 1990-ban
indulhatott újra. Épületét, amelyben a Móricz Zsigmond Gimnázium működött,
teljes egészében csak 1993-ban kapta vissza. Az iskolát a Dunamelléki
Református Egyházkerület tartja fenn, tizenkét évfolyam huszonkét
osztályában közel hétszáz gyermek koptatja padjait. A gimnáziumba nagy a
túljelentkezés, diákjainak zöme egyetemeken, főiskolákon tanul tovább.
A centenárium alkalmából egész évben ünnepel az iskola, kiállításokat,
koncerteket szerveznek. Tavasszal 1907 perces –éjjel-nappal folyó–
kispályás focimeccsel emlékeztek az iskola alapítására. Az október 12-i
diákés tanártalálkozó másnapján, 13-án délután öt órakor a Deák téri
evangélikus templomban Fassang László jótékonysági orgonakoncertjével
emlékeznek.
Devich Márton
Heti Válasz, 2007. IX. 27.
Ünnepel a Baár–Madas Református Gimnázium
Tetőpontjához ér jövő hét pénteken a Baár–Madas Református Gimnázium,
Általános Iskola és Diákotthon centenáriumi ünnepségsorozata.
Október 12-én 10 órakor istentisztelettel kezdődik az iskola Lorántffy
Zsuzsanna utcai épületében a kommunizmus alatt felszámolt, de a
rendszerváltozás után újjáéledt, jó hírű oktatási intézmény 100 éves
fennállásának központi ünnepsége.
A századelőn az iskola –Baár János katolikus polgár és Madas Károly
református földbirtokos közös alapítványának köszönhetően– felsőbb
leányiskola és leánynevelő intézetként indult, aztán líceummá, majd
leánygimnáziummá nőtte ki magát. A kommunista államosítások következtében az
épületben a Móricz Zsigmond Gimnázium működött a rendszerváltozásig. A
Dunamelléki Református Egyházkerület 1990 szeptemberében indíthatta újra a
Baár–Madast, de az eredeti iskolaépületet csak fokozatosan kapta vissza a
felekezet.
A jövő pénteki központi ünnepséget indító istentiszteleten igét Szabó
István, a Dunamelléki Református Egyházkerület püspöke –a rendezvénysorozat
fővédnöke– hirdet. A továbbiakban többek között Tőkéczki László világi
főjegyző –az ismert történész– tart előadást a református nevelés
jellegzetességeiről, Héder Jánosné, az iskola egykori növendéke és
igazgató-helyettese tart visszaemlékezést. A kulturális műsor délben
kezdődik. Délután kettőtől zajlanak majd az osztálytalálkozók. Az
újraindulás óta mintegy 1400-an érettségiztek a Baár–Madasban.
Egy nappal később, azaz jövő szombaton 16 órától a Deák téri evangélikus
templomban nagyszabású jótékonysági hangversenyt ad Fassang László világhírű
orgonaművész (az iskola hajdani növendéke), a Baár–Madas Jubileumi
Nagykórusa és a Psalterium Hungaricum Kórus az iskola javára. Többek között
Kodály, Gárdonyi, Schütz, Buxtehude művei csendülnek fel Arany János,
Berkesi Gábor, Bódiss Tamás, Cseri Zsófia és M. Losonczy Katalin
vezényletével. Ugyancsak október 13-án, este fél nyolctól éjfélig az 1990
után végzett diákok számára rendeznek bált az iskola tornatermében.
Joó István
Magyar Nemzet, 2007. X. 6.
„Tebenned bíztunk eleitől fogva”
Fekete Ágnes: A Baár–Madas budapesti református
gimnázium 100 éve alapult. Most először nem a múltról, hanem a jelenről lesz
szó. Néhány diáktól kérdeztem meg, mit jelent számukra egy 100 éves iskolába
járni. A diákok után Tombor László igazgatót hallják.
Lány1: Az, hogy száz éves –ide járok két éve–,
nekem ez túl sokat nekem nem mond, vagy annyira nem érzem át ennek az
egésznek a súlyát.
Fiú1: Én például már tíz éve ide járok, mi voltunk az első
általános iskolai osztály. Így, hogy régebb óta járunk ide, így szerintem
jobban átérezzünk, hogy száz éves. De igazából mi is csak tíz évet láttunk
belőle.
Fekete Ágnes: Tíz év a száz évből.
Fiú1: Igen. Tulajdonképpen minket is lehetne ünnepelni.
Fekete Ágnes: És milyen volt ez a tíz év?
Lány2: Elsőben csak tizenheten indultunk, minden évben
jöttek új gyerekek.
Lány3: Én is harmadikban csatlakoztam.
Lány2: Igen, és akkor így végül is már így egész szép szám
lett. Aztán páran elmentek hetediktől...
Lány3: Kiegészültünk. Van egy új osztály, nagyon jó
osztály.
Fekete Ágnes: Igen? Szeretitek?
Fiú1: Különös összességet alkotunk így együtt. Amivel nem
hasonlít semmilyen más osztályhoz. Például a tanárok is mindig különlegesnek
tartják a mi osztályunkat. A 11. b, akivel kezdtünk ezt a tíz évet, teljesen
más, elkülönülő osztály ebben az évfolyamban is.
Lány3: Barátságok megmaradtak és keletkeztek.
Fiú1: Az, hogy száz éve alapították ezt az iskolát, de a
szüleink például nem járhattak a Baár–Madasba. Legfeljebb a nagy-,
illetve dédszüleink. Az a baj ezzel a századik évfordulóval, hogy kicsit
rányomja a bélyegét ez a negyven év, és így nem lehet átérezni.
Fekete Ágnes: Neked a nagymamád ide járt?
Fiú1: Igen. Amikor ez még leánygimnázium volt, a harmincas
években, akkor ő ide járt igen.
Fekete Ágnes: Hogy hívják?
Fiú1: Filep Judit.
Fekete Ágnes: És ő mit mesélt erről?
Fiú1: Elmesélte, hogy mennyire máshogy nézett ki például az
épület. Mennyivel szigorúbb volt. Egyenruha volt. Akkor járt ide, amikor az
Áprily Lajos volt az igazgató, és így arról is mesélt.
Fekete Ágnes: Jó dolgokat mesélt?
Fiú1: Igen, abszolút pozitívakat, igen. Most volt
osztálytalálkozójuk is, és volt egy unoka, aki ide járt, és nekem kellett
fogadni az ő osztálytársait itt az iskolában.
Fekete Ágnes: Azért ez nagyon jó, nem? Hogy nemzedékről
nemzedékre, tehát mégis ennek a negyven évnek az ellenére van egyfajta
összetartás a régiek és az újak között.
Fiú1: Volt még egy egyébként, egy másik lány. Ő is ugyanígy
a nagymamáink osztálytársai voltak.
Fekete Ágnes: Milyen ez a Baár–Madas?
Fiú1: Annyira nem szigorú, mint mondjuk hetven éve,
nyilván, de azért valamennyire szigorú. Erős iskola. Mindig jó eredményeket
érünk el.
Lány4: Mint egyházi iskola azért bizonyos elvárások vannak,
de ez nem olyan dolog, amit ne lehetne teljesíteni. Annyira nem fajulnak el
a diákok. Nincs az a lazaság, mint más helyeken. Szerintem ez jó.
Fekete Ágnes: Hallotok más iskolákról, hogy mégis mi a
különbség?
Fiú1: Hogyha valakinek valamilyen baja van azt nyugodtan
megbeszélheti, mondjuk tanárokkal is például.
Fiú2: Egy közösséget épít ki. Ide a diákok nem azért jönnek
be, hogy bejöjjenek és délután utána menjenek a barátokkal ücsörögni. Az
ember itt találja meg a barátját az iskolában, meg az osztályában. A
Baár–Madas egy társaságot, közösséget hoz létre. Valamelyik nap jártam
erre szombaton és láttam egy osztálytalálkozót –szerintem tíz évesek
lehettek korukból ítélve–, azt néztem, hogy körülbelül húszan jöttek
össze. Szerintem ez egész jó szám tíz év után.
Lány4: Az érettségizettek is rendszeresen visszajárnak
tanároktól segítséget kérni például könyvtárban. Olyan tanár-diák
kapcsolatok is kiépülnek, hogy számítanak rájuk még a főiskolán is,
egyetemen is.
Lány3: Főleg inkább csak képeket láttunk az iskolában régi
tesiórákról és nagyon rendezett és komolyan folyt az óra. Volt egy kis tó is
az udvaron. A tanárok is szoktak mesélni a régi időkről, leginkább a
földrajztanárunk.
Fekete Ágnes: Miért ő?
Lány3: Itt volt az újraindításakor is, mindig szívesen
emlékeznek vissza. Amikor ide jöttünk 9.-ben, meg az érkező osztályok azok
elmennek a Kerepesi úti temetőbe az alapítóknak a sírjához.
Fekete Ágnes: Melyik a legjobb tantárgy nektek?
Lány4: A tesi.
Lány3: Megszerettem itt a földrajzot. Nagyon jól tanított a
tanár úr, mert felkeltette a figyelmünket.
Lány4: Én a matekot szeretem meg a fizikát, sokat segített,
hogy vannak fakultációk és akkor sok érdekes dolgot lehet megtudni. Tehát
nem csak az anyagot.
Lány3: A nyelveket is szeretem, főleg a németet. Nagyon
függ attól, hogy milyen tanár, mert egy rossz tanár eléggé
„visszanyomhat” a tantárgyhoz.
Lány4: Művészettörténetben is jó eredmények vannak.
Lány2: Kötelező –idézőjelbe téve–, mert a
tantervbe be van építve a hétfő reggeli istentisztelet, időnként persze van
olyan, hogy ha aznap egy nagyon komoly témazárót írunk, mondjuk
történelemből, akkor persze az osztály előveszi a füzetét, de úgy általában
azért figyelnek.
Lány1: Ez úgy van, hogy én is sokszor elterveztem, hogy
most tanulni fogok és nem fogok odafigyelni, de úgyse sikerül, mert mindig
valami miatt odafigyeltem.
Tombor László: 1907. október 12-én indult meg a tanítás a
Baár–Madas iskolában, akkor az volt a neve, hogy Felsőbb Leányiskola
és Nevelőintézet. Még csak tizenkét diáklány volt aki elkezdte; a két
adományozónak Baár Jánosnak és Madas Károlynak a nevét viseli, akik
külön-külön alapítványt tettek. Ebben az időszakban a leánynevelés alap-
vagy középfokú oktatása még nem volt annyira elterjedt és úgy gondolták,
hogy ez a terület az, amelyet érdemes támogatni. Érdekessége Baár János
személyének, hogy ő egy katolikus polgár volt, református barátai voltak, a
református egyháznak adta lényegében a vagyonát. A következő évtizedekben
látványosan fejlődött, előbb bérelt épületben folyt a tanítás, majd 1930-tól
itt a Lórántffy Zsuzsanna utcában Medgyaszai Istvánnak egy csodálatos
épülete készült el akkor, amelyik a kor oktatási igényeit tökéletesen
kielégítette, de ha ma körbejárjuk, akkor ma is gyermekbarát épületről van
szó. Az iskolának a fénykora a 30-as évektől tekinthető. 1945 után általános
iskolával is bővült a gimnázium, 1948-ban az általános iskolai részt
államosították, 1952-ben pedig a református gimnázium is megszűnt létezni.
Az épület létezett, a szellemisége a Baár–Madasnak létezett, és
1990-ben már egy új helyzetben elsőként indulhatott meg az oktatás a
református gimnáziumok közül itt a Baár–Madasban. 1997-től már
általános iskolai része is van.
Fekete Ágnes: Sőt most már egy óvoda is van nem messze.
Tombor László: Igen. Bár az nem tartozik az iskolánkhoz, a
fenntartónk közös.
Fekete Ágnes: Oktatási centrum lett ez.
Tombor László: Így van! Van hat évfolyamos képzésű
gimnáziumi osztályunk, nem is egy, hanem kettő, és van egy négy évfolyamos
gimnáziumi osztályunk, illetve tavaly és ebben az évben nyelvi előkészítő öt
évfolyamos képzést is indítottunk, jövőre a hat évfolyamos osztályainkon
belül szeretnénk tagozatokat indítani, matematika, illetve nyelvi
kommunikációs tagozatot.
Fekete Ágnes: Az ünnepségre kit és mikor várnak?
Tombor László: Az egész év a centenárium jegyében zajlott.
Október 12-én délelőtt kerül sor az iskolának a felújított tornatermében az
ünnepi istentiszteletre, meg az emlékműsorra, délután külön osztály- és
évfolyamtalálkozókat szervezünk, nagyon sokan élnek még szerencsére a háború
előtti illetve az '52 előtti időkből, ők rendszeresen visszajönnek az
iskolába, és nagyon nagy támaszaink ők. 13-án 16 órakor Deák téri
evangélikus templomban lesz egy jótékonysági koncert, amelyen fellép Fassang
László orgonaművész, aki iskolánknak volt diákja. Este pedig egy bál lesz
azon öregdiákok számára, akik '90 után végeztek és reméljük, hogy egymásra
találnak a különböző évfolyamoknak a diákjai, adott esetben a tanárai.
szerkesztő: Fekete Ágnes
Kossuth Rádió, 2007. X. 10. 13:30
A református iskola oktatói egyformán fontosnak tartják a tudást, a
hitet és a közösségi tudat erősítését
Százéves fennállásának központi ünnepségét tartja ma a Baár–Madas Református
Gimnázium, Általános Iskola és Diákotthon. A rendezvényt megnyitó hálaadó
istentiszteletet Szabó István, a fenntartó Dunamelléki Református
Egyházkerület püspöke tartja. A református oktatás e kiemelt intézményének
igazgatója, Tombor László kifejtette, hogy a pedagógiai munka során a
tudásra, a hit és a közösségi tudat erősítésére egyforma hangsúlyt
fektetnek.
Egykor a Baár–Madas leányiskola volt, sőt a kezdet kezdetén leánynevelőnek
indult. Miért éppen 1907-ben érett meg a helyzet egy ilyen református
intézmény indítására?
–Már évekkel azelőtt folytak a tárgyalások a budapesti református
egyházközség és a dunamelléki egyházkerület között. Ezekre azért volt
szükség, mert 1892-ben Baár János német származású katolikus polgár az
előbbi, Madas Károly magyar református földbirtokos pedig az utóbbi számára
végrendelkezett alapítványtételről. Az egyházközség is, az egyházkerület is
leánynevelőt akar létrehozni, aztán kiderült, hogy a sikerhez a célokat és a
forrásokat egyesíteni kell. Keresztül is vitték. A századfordulón ugyanis a
nőnevelés kérdése fölértékelődött a magyar társadalomban, a református
oktatás pedig mindig is igyekezett lépést tartani az értékállónak tűnő
modern pedagógiákkal.
–Az intézmény a két világháború között híres leánygimnáziummá nőtte ki
magát, általános iskolával is kibővült, de a kommunizmus véget vetett a
református oktatásnak. Ma egy 16–17 év óta működő, koedukált református
iskola ünnepli a centenáriumot. Mi jelenti itt a kontinuitást?
–Az 1952–1990 közötti iskolanélküliség idején valóban csak a lelkekben
élhetett –élt is– a Baár–Madas összetartozás-tudata. Az állandóság avagy
folyamatosság nyilvánvalóbb jele, hogy a fenntartó most is a Dunamelléki
Református Egyházkerület. Ugyan a Baár–Madas egyszerre gyermekbarát és
oktatásközpontú, gyönyörű épületegyüttese nem 1907-ből, hanem 1930-ból való,
ezt is a kontinuitás jelei között tarthatjuk számon. És bár régen
–többségükben felső középosztálybeli– lányok jártak ebbe az iskolába, ma
pedig fiúk, lányok vegyesen, azért a szellemiség, a hármas cél ugyanaz, mint
száz éve. Egyrészt, hogy diákjaink hitükben megerősödve kerüljenek innen ki,
gyülekezetük, egyházuk aktív tagjai legyenek. Másrészt, hogy olyan tudást
szerezzenek az iskolában, amelyet önmaguk, családjuk fenntartására és tágabb
közösségük szolgálatára tudnak majd hasznosítani. Harmadrészt: a
Baár–Madasban mindig hangsúlyos volt és lesz a nemzeti identitás, kultúra és
az anyanyelv ápolása.
–Százhuszonöt éve született Ravasz László, a két világháború közötti korszak
nagy püspöke. Neki is szívügye volt a Baár–Madas. Rákosi Mátyás által
favorizált utódja, Bereczky Albert vezetésével a megbénított egyház „jónak
látta”, hogy az intézmény „betagozódjék a Magyar Népköztársaság egységes
nevelési rendszerébe” …
–No igen, ismerjük ezeket az akkoriban született úgymond önkéntes
felajánlásokat! A diktatúra egyházellenességéről, de a keresztyének
kitartásáról is sokat elárul a korabeli, most felújított szószékünk esete.
Ezt az iskolaelvétel előtt az istentiszteleti alkalmaknak is helyet adó
tornacsarnokban felállított szószéket 1952-ben, az államosításkor több
darabban az utcára hajították. Egy arra közlekedő fuvaros azonban lovas
kocsijára pakolta, és elszállította Pesthidegkútra, az ottani református
gyülekezetbe. Annak az egyházközségnek a szószéke volt több évtizedig. A
rendszerváltozás után visszakerült hozzánk, utóbb restauráltattuk, a mai
centenáriumi ünnepségen pedig újra felavatjuk, immár a díszteremben.
–Érezhető a falak között annak következménye, hogy 1990 előtt több
nemzedékre kiterjedően megszakadt a hitgyakorlás láncolata sok családban?
–Számos olyan diákunk van, akik csak lazábban kötődnek a valláshoz.
Mindenesetre a mi iskolánk merítése, válogatási lehetősége a gyermeklétszám
országos apadása ellenére is még eléggé nagy. Igyekszünk tehát olyan
tanulókat felvenni, akikben fogékonyság van a hitük megerősítésére.
–Mégsem minden hívő szülő adja egyházi iskolába a gyermekét.
–A magam részéről sajnálom, hogy szüleik révén sok tehetséges gyermek nem
minket erősít, hanem a „konkurenciát”. Van olyan szülő, aki úgy gondolkodik:
a családban már biztosítja a vallásos nevelést, erre a gyülekezet is
rásegít, nem kell, hogy „túltelítődjék” a gyermek. Beíratja inkább egy
olyan, valóban jó színvonalú önkormányzati iskolába, amelyről azt gondolja,
az ő gyermeke fejlődését legjobban elősegíti…
–Az eddig említetteken túl miben áll a vonzereje a Baár–Madasnak?
–Sok szülő számára az itt folyó magas szintű oktató-nevelő munkában,
amelynek köszönhetően például a középiskolai tanulmányi versenyeken elért
eredmények alapján az ország első 25 középiskolája között vagyunk. A hat
évfolyamos és a négy évfolyamos képzést kínáljuk, nagyon komolyan vesszük a
tehetséggondozást. Nyilván tovább erősít minket a versenyhelyzetben, hogy a
következő tanévben egy nyelvi-kommunikációs és egy matematikai emelt szintű
csoportot is indítunk… Sokakat vonz az iskolánk környezete, a jó levegő is.
Továbbá a szülők szeretnék a gyermekeiket fizikailag és lelkiekben is
biztonságban tudni, és sokan úgy vélik, ezt mi biztosítjuk. E szülői
kívánalom nagy felelősséget ró ránk, aminek igyekszünk is maximálisan
megfelelni.
–Vannak közírók, akik arra célozgatnak, kár a pénz az egyházi iskolákba,
mert ott jobboldali szavazókat „képeznek”…
–A fő anyagi nehézséget nálunk éppúgy az állami alapnormatíva ez év ősz
leszállítása okozza, mint a fővárosi fenntartású intézményeknek. Máskülönben
a politikai helyzettől és meggyőződéstől függetlenül evidencia, hogy a
nemzeti összetartozás-tudatra, a kultúra és a magyar múlt ismeretére az új
nemzedék tagjainak is szükségük van. Ezek politikai nézetektől függetlenül
mindannyiunkat összekapcsolnak.
–Gondolom, lesz miért hálát adni Istennek a mai centenáriumi ünnepségen…
–Már az év eddigi részét is a száz év felidézésének szenteltük. Ma azonban
velünk lesznek a volt diákok is, köztük olyan idős asszonytestvéreink, akik
még a régi Baár–Madasban érettségiztek. Azt hiszem, ők az iskola
történetében a legfontosabbak; nagymamaként, dédnagymamaként több száz
gyermeket ők küldtek újjáéledt intézményünkbe.
Joó István
Magyar Nemzet, 2007. X. 12.
Centenáriumi ünnepség a Baár–Madasban
1907. október 12-én a Lónyay-villában, a Hunyadi János út 26. szám alatt
mondta el megnyitóbeszédét Szilassy Aladár, a Baár–Madas Felsőbb Leányiskola
és Nevelőintézet igazgatótanácsának első elnöke. Akkor tizenkét lány várta a
tanév kezdetét, nem is sejthették, hogy száz évvel később több mint ötszáz
gimnazistát szolgál majd az iskola.
Az iskola a megalapítók nevét viseli, a katolikus Baár Jánosét és a
református Madas Károlyét, akik vagyonukat külön-külön egy református
felsőbb leányiskola és nevelőintézet létrehozását szolgáló alapítványra
hagyták. Mivel Baár a Dunamelléki Református Egyházkerület, Madas pedig a
Budapesti Református Egyházközséget bízta meg vagyona fölötti
rendelkezéssel, az egyesülés és az iskola létrejötte sokáig váratott magára,
végül 1907-ben a Lónyay-villában megkezdődött a tanítás.
A leányiskola egyre bővült, ezért az 1910-es években az Attila útra
költözött, majd 1930-ban végső otthonra lelt a Medgyaszay István által
tervezett iskolakomplexumban, mely a kor legmodernebb tanítási intézménye
volt. 1948-ban államosították, négy évvel később az egyháztól is elvették az
iskolát.
Harmincnyolc év kényszerszünet után 1990-ben a Dunamelléki Egyházkerület
újraindíthatta, de az egész épületet csak három évvel később vehette
birtokba. A Baár–Madas ekkor már koedukált gimnázium és kollégium volt, sőt
1997-ben elindult a hatosztályos általános iskolai képzés is.
A centenáriumi év jegyében már az előző tanítási évben is tartottak ünnepi
rendezvényeket (Áprily Vers- és Prózamondó Verseny, véradás, A mennyezet
virágai hímzéskiállítás, Miatyánk kiállítás, Mezei Pál jótékonysági
koncertje, 1907 perces foci), de a programsorozat csúcspontja egyértelműen
az október 12-i megemlékezés volt.
Szabó István püspök, a rendezvény fővédnöke felavatta az iskola régi-új
szószékét, majd ünnepi istentiszteletet tartott zsúfolásig megtelt
tornateremben. Az igehirdetés központi gondolata a Baár–Madas szellemi,
lelki titkának megfejtése köré fonódott. Szabó István Ravasz László korábbi
püspököt idézte: „Aki ide belép az »aranykapun«, annak
találkoznia kell ezzel a titokkal!” Szabó István elmondta, bár
félelmetes időket élünk, szem előtt kell tartanunk, hogy „...nem
félelemnek lelkét adta nékünk az Isten, hanem erőnek és szeretetnek és
józanságnak lelkét.” Ebben van minden keresztyén iskola lényege, és
ebben van a Baár–Madas titka! Fel kell tennünk a kérdést: jó-e a
Baár–Madasban tanulni? Jó-e a Baár–Madasban tanítani? Jó-e ebben az
iskolában lenni? Ha erre igen a felelet, megtaláltuk a Baár–Madas titkát!
Az istentisztelet után Tőkéczki László világi főjegyző beszélt a református
nevelés jellegzetességeiről, a református nevelés szabadságának és
kötöttségének paradox mivoltáról. A gimnázium korai évektől napjainkig tartó
útját dr. Héder Jánosné Váróczi Piroska, az iskola egykori növendéke, az
újraindult gimnázium igazgatóhelyettese elevenítette fel Sok volt a
lépcső... című visszaemlékezésében. A délelőtti program zárásaként Tombor
László igazgató köszönetet mondott az iskolát az újraindulás óta szolgáló
tanároknak, munkatársaknak. Bak Zsuzsanna, Berkesiné Berényi Eszter, Dobrosi
Márta, Kovács Gáborné, Reingruber Éva, Wrábelné Hadházy Judit, Bejek Géza,
Berkesi Gábor, Gyimesi Zoltán és Hofher István kapott kitüntetést. Ünnepi
műsort adtak a gimnázium egykori és jelenlegi diákjai, melyben a korai
évekből és napjainkból mutattak be iskolai életképeket. Ezután sor került az
osztálytalálkozókra, bár sok öregdiák már a korábbi programokon is együtt
vett részt.
Az ünnepség másnap folytatódott a Deák téri evangélikus templomban, ahol
jubileumi hangversenyt adott Fassang László orgonaművész, a Baár–Madas
Jubileumi vegyeskara és a Psalterium Hungaricum kórus Csere Ágnes, Fasang
Eszter, Madarász-Losonczy Bálint és Fasangné László Éva közreműködésével. A
nem mindennapi rendezvényen Arany János, Berkesi Gábor, Bódiss Tamás, Cseri
Zsófia és M. Losonczy Katalin vezényelt. A kétnapos rendezvénysorozat az
öregdiákok szombat esti báljával zárult, melynek a gyönyörű iskola adott
otthont.
Anti Ádám
Reformátusok Lapja, 2007. X. 21.
Újra méltó helyén a Baár–Madas szószéke
A Baár–Madas Református Gimnázium centenáriumi ünnepségének keretében Szabó
István püspök felavatta az iskola régi-új szószékét. A „katedra”
Medgyaszay István tervei alapján készült még 1930-ban, és egészen 1952-ig
szolgálta az intézményt. Az államosítás időszakában a szószéket egyszerűen
az utcára vetették, a teljes pusztulástól a pesthidegkúti gyülekezet egyik
presbitere mentette meg: lovas kocsival vitte el a hidegkúti templomba, ahol
Hegyaljai György lelkész befogadta a lepusztult állapotában is gyönyörű
pulpitust. A gyülekezet 35 évig használta is a szószéket, majd 1993-ban
visszaadta a Baár–Madasnak, végül ez év tavaszán sor kerülhetett a
felújítására, melyet az iskola szülői adakozásokból és egyházi támogatásból
fedezett. A pulpitust Jakab Attila restaurálta eredeti tervrajzok és régi
fényképek felhasználásával, ám komoly gondot jelentett, hogy az úrasztaláról
még csak terv sem maradt fent, valószínűsíthető, hogy ez a darab nem is
létezett. Szerencsére a lágymányosi templom berendezése, igaz jóval nagyobb,
de gyakorlatilag megegyezik a Baár–Madaséval, így volt kiindulási alap az
úrasztalának megtervezéséhez. Az így teljessé váló bútorzat az ugyancsak
felújított díszteremben kapott helyet, tehát újra méltó helyén szolgálhatja
a református diákságot.
Reformátusok Lapja, 2007. X. 21.
Baár–Madas-centenárium
Száz év a tanítás és a nevelés szolgálatában
Fennállásának századik évfordulóját ünnepelte október 12-én a Baár-Madas
Református Gimnázium, Általános Iskola és Diákotthon. A jeles napon
szószékavató, istentisztelet, az iskola egykori növendékének
visszaemlékezése, előadás, több kiállítás, jelenlegi diákok műsora és
osztálytalálkozók tették emlékezetessé az ünnepet. Másnap jótékonysági
hangverseny és bál zárta az egész évben zajló centenáriumi
ünnepségsorozatot. Láng Zsolt polgármester a képviselő-testület és a maga
nevében levélben köszöntötte az iskolát százéves jubileumának alkalmából.
Szószékavató a díszteremben
Hosszú és kalandos, a XX. századra jellemző történet után került vissza a
Baár—Madas iskolába a Medgyasszai István által 1929-ben tervezett szószék.
1952-ben, az államosítás idején kidobták az utcára, ahonnan egy hidegkúti
ember szekéren szállította el a református parókiára, Hidegkútra. Ott
őrizték 1993-ig, akkor került vissza az iskolába, azonban további 15 év
kellett ahhoz, hogy méltóképpen felújítsák a fenyőből készült, magyaros
szecesszió stílusában készült szószéket.
Hűség Istenhez és az alma materhez
Az ünnepi istentiszteletet Szabó István, a Dunamelléki Református
Egyházkerület püspöke tartotta a zsúfolásig megtelt, frissen felújított
tornateremben, aki a Baár— Madas iskola szellemi és lelki titkáról beszélt.
Tőkécki László világi főjegyző a református nevelés jellegzetességeit
elemezte.
Az iskola egykori növendéke, később igazgatóhelyettese, a Baár—Madas
alapítvány létrehozója, Héder Jánosné Váróczi Piroska személyes hangú,
megható visszaemlékezését olvasta fel az iskolában töltött csodálatos, ám
sokszor viszontagságos évekről, „Sok volt a lépcső…” címmel.
Tombor László igazgató köszöntőjében kiemelte, hogy az itt végzett diákok a
nehéz időkben is hűek maradtak iskolájukhoz, és őrizték az iskola
szellemiségét. Az igazgató reményét fejezte ki, hogy a Baár—Madas továbbra
is hozzájárul az egyházi és magyar közoktatás ügyéhez, a nemzeti kultúra
ápolásához, az egyetemes emberi értékek képviseletéhez.
Kiállítások, jótékonysági hangverseny
Az ünnepi napon három tárlatot is rendeztek az iskolában. Az iskolatörténeti
kiállításon több tablón dolgozták fel az alapítás és az épületek történetét,
bemutatták az iskolában zajló egyházi nevelést, az internátusi életet, az
iskolai egyenruhákat, a testvérvárosi kapcsolatokat. A sportkiállításon a
diákok által elért nagyszerű sportsikereket bizonyító kupákat, érmeket,
mezeket állították ki. A Küküllő mentéről hozta el az iskolába fafaragásait
Sándor János, akinek a kiállítását Székely András Bertalan
művelődésszociológus nyitotta meg. A centenáriumi ünnepségsorozatot október
13- án Fassang László orgonaművész és a Baár—Madas Jubileumi Nagykórusának
jótékonysági hangversenye, majd bál zárta.
Szabó Istvánt, az iskolát fenntartó Dunamelléki Református
Egyházkerület püspökét a Baár—Madas iskola jövőjéről kérdeztük.
—A magyar közoktatás nagyon nehéz, válságos helyzetben van, részben a
csökkenő gyereklétszám, részben a „reformok” miatt. Ez nyilván érinti még az
erős hagyományokkal rendelkező, jól működő, nagyon jó eredményeket felmutató
iskolákat, mint amilyen a Baár—Madas is. Az iskola jövője, úgy gondolom,
abban van elrejtve, amiben a múltja is: a pedagógusok és a diákok hűségében.
Ha ez továbbra is érvényre jut a következő időszakban, akkor a jövőben is
nagyszerű iskola lesz a Baár—Madas.
ld
Budai Polgár, 2007. XI. 2.
Száz esztendõ, ezernél több diák
Darányi Ignác, a Dunamelléki Református Egyházkerület fõgondnoka már
1890-ben szorgalmazta, hogy a vidéki városokhoz hasonlóan Budapesten is
hozzanak létre leánynevelõ intézetet.
Biztatására egy gazdag pesti polgár, Baár János és Madas Károly földbirtokos
külön-külön alapítványt tettek e célra. Mindketten azzal a feltétellel, hogy
a leendõ iskola vegye fel a nevüket.
Mivel azonban a befolyó adományok egyenként kevésnek bizonyultak, a két
számlán lévõ pénzbõl 1907-ben Baár–Madas Református Leánynevelõ Intézet
elnevezéssel nyitották meg az iskolát. Elõször egy budai villában
tanítottak, késõbb pedig kibérelték a Vérmezõ sarkán álló épületet. Az
intézmény kezdetben kizárólag felsõbb lányiskola és internátus volt, az I.
világháború alatt lett érettségit adó líceum, majd gimnázium.
Jó hírnevüknek köszönhetõen a Rózsadomb nyugati lejtõjén 1929-ben Medgyaszay
István tervei alapján elkészülhetett szecessziós stílusú saját épületük.
1945-ben, a kötelezõ általános iskola szervezés idején elindították az alsó
négy évfolyamot is. Három év múlva az alsóbb osztályokat, 1952-ben pedig a
teljes intézetet államosították.
Az iskola újjászervezésére csak a rendszerváltáskor került sor, immár
koedukált formában. A Lórántffy Zsuzsanna utcai épületüket 1993-ban kapták
vissza, akárcsak az utcára dobott szószéket, amit egy jó lelkű ember
szekéren vitt el a hidegkúti református parókiára, és ott õrizték negyven
éven át. A Baár–Madas Református Gimnázium, Általános Iskola és Diákotthon
máig tartó népszerűségének titka a jövõ igényeihez igazodó, de a múlt
hagyományait hűségesen õrzõ oktatásban rejlik.
(verrasztó)
Helyi Téma, 2007. XI. 21.
Csak ritkán kapható csokoládé a gyermekbarát büfében
Példát mutató diákok
A Baár–Madas Református Gimnázium és Általános Iskolában nemcsak beszélnek a
környezetvédelemről, hanem tesznek is érte, így kiérdemelték az ökoiskola
címet.
A Budapest Szálló mögött a domboldalba simuló iskola adottságai is kitűnőek,
a hatalmas kert valóságos arborétum. A fák alatt, a cserjék mellett tábla
jelzi a növény faját, az odúk és madáretetők pedig azt is, jó helyen járunk.
–A gondokkal küszködő oktatásban miért vállalkoztak pluszfeladatra, hogy
környezettudatos gondolkodásra és a természet védelmére is neveljék a
diákokat?
–Nem úgy kezdődött, hogy elhatároztuk: ökoiskola leszünk – mondta a
biológiát, kémiát és környezettant is oktató Jánossyné dr. Solt Anna
tanárnő. – Az iskola vezetése és tanári kara korábban is fontosnak tartotta
a környezetvédelemre való nevelést, ezért az iskolai kirándulásoktól kezdve
kertünk gondozásáig sok ökológiával kapcsolatos programot szerveztünk. A
kiöregedett fák helyére például őshonos fákat, cserjéket ültettünk. Ezek
felismerését itt tanulják meg a diákok. A természetet azok tudják védeni a
legjobban, akik előbb megismerik, majd megszeretik.
–Hol tartanak az ökológiai munkaterv végrehajtásával?
–Csatlakoztunk a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület által
meghirdetett Madárbarát kert elnevezésű mozgalomhoz, az iskola kertjébe
fészekodúkat helyeztünk ki, és a gyerekek telente magokkal etetik a
madarakat. Az udvaron esővízgyűjtőket alakítottunk ki, a lenyírt fűnek, a
szerves hulladéknak, a lehullott lombnak pedig komposztálót. Gyűjtjük a
veszélyes hulladékokat, a műanyag palackoknak zsugorítót heleyztünk el a
porta mellett. Így a diákok megszokták, hogy ne a szemétbe dobják, hanem
zsugorítás után a gyüjtőládába. Nem pénzkérdés, hanem szervezés, odafigyelés
eredménye, hogy az iskolai büfében csak egészséges és környezetkímélő árukat
lehet kapni. Nincs szénsavas üdítő, chips és csokit csak ünnepeken lehet
venni, így elnyertük a Gyermekbarát büfé címet. Fontos tevékenységünk, hogy
évek óta vizsgáljuk a Békás-patak vizét.
–Hogyan és mit mutatnak a mérések?
–Évente kétszer 15-20 gyerekkel elmegyünk a Tinnye és Biatorbágy közötti
patakhoz, a diákok mintákat vesznek, és a patakban élő gerinctelen állatok
faj és egyed számából következtetni lehet a szennyezésre. A fiatalok
szembesülnek azzal, hogy a környezetszennyezés milyen károkat okoz. Aki
látja, bizonyosan nem dob szemetet a patakba.
–Három éve kapták meg az ökoiskola címet. A diákok szemlélete mennyire
változott?
–A környezetbarát magatartást nem osztályozzuk ugyan, de azt tapasztaltam,
hogy a sokféle ökológia programnak rendkívül pozitív a hatása, méghozzá
hosszú távon. Az a gyerek, aki megtanulja, hogy a falevelet nem szabad
elégetni, az felnőttként sem fogja károsítani a környezetét. Nálunk egy
kiránduláson soha nem kell mondani, hogy ne szemetelj! Az a cél, hogy az
iskolában tanultakat a gyerekek hazavigyék, és példát mutassanak a
családjuknak és másoknak is.
Salánki Miklós
Helyi Téma, 2008. II. 13.
Siker az országos versenyeken is
Dicsőségtáblán olvasható a nevük
Tábla hirdeti a Baár–Madas Református Gimnázium folyosóján, kik a legjobb
tanulói, sportolói. Minden diák álma, hogy egyszer az ő neve is felkerüljön
a táblára.
Szabó Gergely neve előkelő helyen olvasható a dicsőségtáblán, mert az
országos középiskolai tanulmányi versenyen biológiából a 8. helyen végzett,
megkönnyítve útját az orvosira.A 12. b osztályos fiú láthatóan nem
könyvmoly-típus, mint kiderül, a gyakorlatban valósítja meg az ép testben ép
lélek mondást.
–A tanulás mellett általában hetente ötször járok edzésre a Lágymányosi
Spartacus kajak-kenu szakosztályába – meséli Gergely. – Szerencsés vagyok,
mert jó sportágat választottam, tavasztól őszig a szabadban edzünk. A
tavalyi országos ifjúsági bajnokságon Sághy Mártonnal kenupárosban elsők
lettünk. Ha felvesznek az egyetemre, akkor sem hagyom abba a kenuzást, de az
első a tanulás lesz.
A 18 éves Juhász Boldizsár sem töltötte tétlenül az elmúlt öt évet a
gimnáziumban. Két éve a Lóczy Lajos országos földrajzversenyen első lett,
idén pedig matematikában szeretne döntős lenni.
–A tudás mellett sok pluszt kapunk az iskolában – mondja Boldizsár. – Az
évek alatt valódi közösségek alakultak ki. Közösen járunk kirándulni,
sportolni, vagy környezetvédelmi programokon veszünk részt, például szemetet
szedünk a budai Várban. Kedvenc tantárgyam a matematika, az ELTE-n akarok
tovább tanulni. Mellette sok minden érdekel, gitározom, szeretek olvasni.
Tévét ritkán nézek, csak időpocsékolás…
A 17 éves Vágási-Kovács Anna bekerült az Édes anyanyelvünk verseny országos
döntőjébe, a református iskolák anyanyelvi versenyén pedig 2. lett. A 12. c
osztályos lány vajon hogyan került Gyöngyösről a budai gimnáziumba?
–Gyöngyösön a lelkipásztorunk felesége javasolta ezt az iskolát – mesélte
Anna. – A szüleim rám bízták a döntést. Utolsóévesként elmondhatom: jól
döntöttem, mert nemcsak szellemileg, hanem lelkileg is gyarapodtam. Sokat
köszönhetek a felkészítő tanáraimnak, Berényi Eszternek és Kerekes
Barnabásnak. Hogy szeretek-e sokat beszélni? Ez nehéz kérdés… Úgy gondolom,
feleslegesen nem fecsegek.
A kitűnő tanuló Anna büszke az iskolájára, de az alma matere is büszke lehet
rá és társaira.
Salánki Miklós
Helyi Téma, 2008. II. 20.