Áhítatok – Félelmeink leküzdésének lehetőségeiről
2012 november végén-december elején négy erdélyi iskola: a zsoboki Bethesda
Gyermekotthon, a nagyenyedi Bethlen Kollégium, valamint a Dévai Szent Ferenc
Alapítvány által működtetett tusnádfürdői és csíksomlyói gyermekotthonokban
felnövő fiataloknak szereztünk kirándulást Székelyudvarhelyre. Sok év óta
hagyományosan ősz végén hátrányos helyzetben felnőni kényszerülő 14-18 év
közötti fiatalokat tudunk három napra vendégül látni a Református Diákotthon
Alapítvány épületében.
Ilyenkor három napunk van arra, hogy együtt legyünk fiatalokkal, akik
kiszakadva a szokásos környezetükből, kicsit fellélegezve, új élményekkel
ismerkedve, mégis lelkiekben is valamin olykor elgondolkozva töltekeznek,
élvezik a szabadság, a kirándulás örömét. Egyrészt igyekszünk kimozdulni,
kirándulni, vagy egy szép városban sétálni, netalán egy sütire beülni egy
cukrászdába, másrészt próbálunk olyan témákról beszélgetni, amik
érdekelhetik a fiatalokat, amik érinthetik mindannyiunk életét. Olyan
élethelyzetekről tudunk így együtt beszélgetni amivel talán mi magunk sem
szeretünk szembesülni. Személyes élményekre is támaszkodva a lehető
legőszintébben próbálunk szembenézni mindenkit érdeklő kérdésekkel.
Az elmúlt években így érintettük azt az élethelyzetet, amikor valaki egyedül
érzi magát a világban, a „nincs emberem”, amikor „csak magamra számíthatok”.
De ugyanígy beszélgettünk a felelősségvállalás kérdéséről egy alkalommal,
ami különösen nehéz témának bizonyulhat valaki számára, aki már átélte, hogy
érte nem vállalt felelősséget senki, de még a tulajdon szülő anyja sem.
Hogy készüljön akkor ő arra, hogy a nagybetűs életben majd másokért, de akár
csak magáért is felelősséget tudjon vállalni.
Ezen a hétvégén állandósult magatartásformáinkról, félelmek keltette
sablonválaszainkról az így kialakult sémáinkról beszélgettünk sokat. Takaró
Jani őszinte bizonyságtételén kezdtünk péntek este a témára hangolódni,
szombaton azután azt a lelki folyamatot jártuk körbe, ahogy egyes
élethelyzetekben beválni látszó reakcióinkat magatartásformákká rögzítjük,
sémákká alakítjuk.
A sémák betöltetlen érzelmi szükségletek mentén alakulnak ki legtöbbször
bennünk. Furcsa, de lehetséges, hogy néhány alapvető séma döntően
meghatározza életünket. Olyan válaszaink ezek, amelyek egy élethelyzetben,
egy adott környezetben, bizonyos emberek társaságában nagyjából megfelelőek
voltak. Később azonban, mert ezek a sémák megmerevednek, igazából nem
segítenek, sőt pont ellehetetlenítik, hogy adekvát válaszokat adjunk az élet
újabb kihívásaira.
Ha szeretteim által eltaszított ember vagyok, lehet, hogy megtanulok
viselkedni, többé-kevésbé beilleszkedni egy közösségbe, hiszen ezt várja el
tőlem a környezetem, ezt jutalmazza pozitív válaszokkal, de emiatt lehet,
hogy nem tanulok meg kockáztatni, bátran elindulni, magamat másokra bízni,
vagy éppen szembefordulni a környezetemmel, bízva abban, hogy így is
szeretni fognak. Azokat a sémákat, rögzült játékszabályokat teszem meg
vezérlő elvnek, amivel túléltem egy engem fenyegető élethelyzetet. És bár
akkor lehet, hogy nyerő stratégia volt azt az adott választ adnom, később,
sémává rögzülve, végül is már se magamhoz, se a másikhoz, sem a
környezetemhez valójában nem lesz ez megfelelő viszonyulási forma.
Bárkire igaz lehet, hogy bár halljuk sok alkalommal, hogy az Isten szeret
bennünket, ez nem jelent igazából nekünk semmit. Akinek olyan sémái vannak
döntően, amivel a környezettel szemben csak védekezni igyekeztünk
megtanulni, olyan mélyen gyökerező bizalom meg nincs esetleg bennünk, ami az
átélt elfogadásból táplálkozik, annak ez a mondat üresen fog csengeni.
Ezért érezzük annak fontosságát, hogy ezeken a hétvégéken ne ajtóstul
rontsunk valakinek az életébe, a „lelki házába”, és kalapáljuk a fejébe,
hogy az Isten megtérést vár tőled, hanem óvatosan fénybe állítva a rögzült
sémáinkat, csak lassan jussunk el egy olyan igazságra, amiről János első
levelében olvashatunk: „A szeretetben nincsen félelem, sőt a teljes szeretet
kiűzi a félelmet, mert a félelem gyötrelemmel jár, aki pedig fél, nem lett
tökéletessé a szeretetben”
Szombat délután azután egy igazán felszabadító túrázásban fáradhatott el a
társaság, megmászva a Budvárt.
Vasárnap, egy szép napsütéses délelőtti séta után folytattuk a témánkat, a
Református Diákotthon Alapítvány étterme átalakult templommá, és Sáska
Attila prédikációjában hallgathattunk újra személyes élményekre is
támaszkodva erről felszabadító szeretetről.
A hétvégén azonban sok más érdekes dologról is esett szó. Beszélgettünk a
téli népszokásokról, hajdani eleink hiedelmeiről. Közben kézműves
foglalkozás keretében karácsonyfa díszeket készítettünk különböző
természetes anyagokból.
De kerítettünk alkalmat két nagyon érdekes együttlétre is, amikor is két
olyan foglalkozást mutattunk be kézzelfoghatóan a fiataloknak, ami talán
tágította a horizontjukat. Egy tumorbiológus és egy szülésznőnek készülő
fiatal mesélt arról a világról, ami őket a pályájukra csábította. Egy
kérdésből kiderült, hogy a fiatalok közel negyede szakácsnak, vagy konyhai
alkalmazottnak készül. Belegondolva, aki nevelők, nevelőnők között nő föl
egy gyermekotthonban, jóformán csak az utált iskolában lát szakmáját
jobban-rosszabbul elvégző felnőttet munka közben. Na meg a gyermekotthon
konyháján…
Horváth Ákos
Néprajzos foglalkozás a télelő népszokásairól
„Menjünk mi is Betlehembe”
Ezen a foglalkozáson a téli ünnepkör népszokásaival ismerkedünk, Katalin,
illetve András napjától Vízkeresztig terjedően. Advent a keresztény
kultúrkörben a karácsonyt megelőző böjti időszak, „kisböjtnek” is nevezték.
Megtudjuk ki készítette az első adventi koszorút, kis történeti
kitekintéssel a koszorú készítési módjait és a gyertyák és szalagok
színszimbolikáját is megbeszéljük. Advent szó jelentését is tisztázzuk: a
szó jelentése: eljövetel, az Úr eljövetele. Archív filmrészleteket
tekintünk meg, énekeket tanulunk, a decemberi jeles napokhoz fűződő
hiedelmekről beszélgettünk, „berendezzük” a karácsonyi asztalt, és közösen
kántálunk. Kézműveskedés részben: karácsonyfadíszeket készítettünk
gyékényből, vagy csuhéból, nemezből.
A téli ünnepkörrel Katalin-naptól (november 25.) kezdve ismerkedtünk, hiszen
ez a kisfarsangnak nevezett időszak záró napja, amikor az őszi mezőgazdasági
munkák, lakodalmak, mulatságok befejeződnek. Ezután sem bál, sem lakodalom
nem esett karácsonyig. Sok helyen meggyfagallyat rügyeztettek. Ez a
katalinág. Időjóslás is kapcsolódott hozzá: „Ha Katalin kopog, karácsony
locsog”, vagyis ha Katalin napján fagy, akkor karácsonykor lucskos, enyhe
idő lesz, vagyis fehér karácsonyra számíthatunk.
András-nap (november 30.): Adventnek, illetve az egyházi évnek is a kezdete.
Első disznóölő nap! A disznóölés, disznótor a téli hónapok jelentős
eseménye volt régen és napjainkban is. Házasságjósló nap is egyben: lányok
ekkor főztek András-napi gombócot.
Decemberi jeles napok közül Borbálát (december 4.), Miklóst (december 6.) és
Luca (december 13.) napját emeljük ki, hiszen a Kárpát-medence magyar
vidékein ezekhez a jeles napokhoz fűződik a legtöbb hiedelem és szokás.
Utóbbi, Luca napja a magyar néphagyomány egyik legjelesebb napja. Ekkor
készül a lucaszék, ekkor kezdik el sarjaztatni a lucabúzát. Sok helyen
ismeretes a lucakalendárium, hiszen a hiedelem szerint Luca napja és
karácsony közötti 12 nap a jövő évi 12 hónap időjárását jellemzi ezért
hagymagerezdeket tettek az ablakpárkányra, és a beléjük tett só
megnedvesedése jelezte a következő évben a megfelelő hónap időjárását.
Dunántúl egyes falvaiban szokás volt a Luca napi-kotyolás a lucázás.
Fiúgyermekek házról házra járó termékenységvarázsló népszokása. De
házasságjósló nap is: gombócfőzés, ólomöntés, lucacédulák kapcsolódnak
hozzá.
Szentestéhez és a karácsonyi asztalhoz egykor számos hiedelem kapcsolódott.
A karácsonyi asztalra tett ételeknek mágikus, szimbolikus jelentőségük volt.
A bab, mák, borsó pénzbőséget biztosított, a fokhagyma védte a családot a
rontástól a gonosz szellemtől. Egészséget biztosított. A méz úgy
ízesítette az ételt ahogy édessé tett az életet. A piros kerek alma az
egészség, egység, szépség, szerelem jelképe, a család egységét,
összetartását biztosította.
December végi jeles napok: István (december 26.), János (december 27.),
Aprószentek napja (december 28.) után szilveszterről és az újév első
napjáról is sok érdekességet megtudtunk. A téli ünnepkört január 6.,
vízkereszt ünnepével zárjuk, ahogy a foglalkozást is ezen jeles nap
átbeszélésével!
Legeza Márta
Mi legyek, ha nagy leszek?
DNS izolálás élőben – avagy biológus szeme előtt zajló csodák
Miből áll egy molekuláris biológus munkája? Milyen eszközöket használ a
laborban? Mi is pontosan az a sokat emlegetett DNS és hogyan tehetjük
könnyedén láthatóvá? Érdekes és látványos kísérleteken keresztül igyekeztem
közelebb hozni a fiatalokhoz a biológiát, a kutatás élményét.
Egy labor elengedhetetlen tartozékai a különböző pipetták, falkonok,
mérőedények, savak, lúgok, a szárazjég és még sorolhatnám. Bemelegítésként
mindenki elkészíthette saját fantáziája szerint egyedi koktélját a
rendelkezésünkre álló pipettákkal. Ki bátrabban, ki kicsit félénkebben
vette kézbe és mérte ki precíz pontossággal italának különböző sűrűségű
összetevőit (gyümölcslevek, szirupok, joghurtok), amit aztán el is
fogyaszthattak a vakmerőbbek.
Mindamellett, hogy a -78,5 °C-os szárazjeget munkánk során hűtésre,
szállításra használjuk, igen látványos és szórakoztató kísérletekre készteti
olykor az inkubációs ideje alatt várakozó kutatót is. A gyerekeket is
felcsigázta, ahogy ez az égetően hideg, szilárd halmazállapotú
CO2 szobahőmérsékleten rögtön gáz halmazállapotba megy át és
nyújt lehetőséget például luftballon, hatalmas CO2 gázzal töltött
buborékok, habfürdő készítésére.
Ismerkedtünk még egy kicsit a mindennapi háztartásban előforduló savakkal,
lúgokkal és azok egyszerű kimutatásával otthoni eszközökkel. Indikátornak a
vörös káposztában is megtalálható antociánt használtuk.
Végezetül egy rövidebb beszélgetés után a sejtekről, azok működéséről és a
DNS-ről, nekiálltunk a DNS izolálásnak. Hogy a folyamatok szemmel
követhetőek legyenek, 3-4 szem kiwi DNS-tartalmának kinyerését tűztük ki
célul. A fiatalok nagyon segítőkészek voltak, az első kérdés úgy hangzott,
hogy „ugye mi csinálhatjuk?”. A fizikai majd a kémiai feltárás után, a
soron következő kicsapással tettük szabad szemmel is láthatóvá az amúgy
olyan megfoghatatlannak tűnő DNS-t.
Voltak akik eleve nagyobb érdeklődéssel voltak a biológia iránt és akadtak,
akik a közös munka folyamán találták meg helyüket az asztal körül.
Mindenesetre az elmondható, hogy akik ott voltak, azok nem csak hogy láttak
már kivi DNS-t, de maguk izolálták is azt.
Rózsás Anita
Mi legyek, ha nagy leszek?
A szülés és születés csodája – avagy amit a szülésznő átél
Előadást tartottam 14-21 éves korosztályú fiúknak és lányoknak, két
csoportra osztva őket nemek szerint. Az előadás témája a születés volt. A
lányoknál tartott előadásom egyik célja az volt, hogy tágabb látóteret
biztosítsak a szakmák terén, így megismertettem velük a szülésznői szakma
szépségeit és feladatát, ami a hivatásom. Ezt követően mélyebb betekintést
nyerhettek a születés rejtelmeibe. A női belső nemi szervek anatómiájától
kezdve egészen az újszülött ellátásig. Szemléltetőként képeket hoztam nekik
a magzat fejlődéséről, hetekre lebontva, a beágyazódástól a szülés
megindulásáig. Az előadásom része volt egy 4 perces 3D-s videó (grafikai
ábrázolással) a szülés folyamatáról. Negyedéves szülésznő hallgatóként
szereztem némi tapasztalatot a várandós gondozás és szülésvezetés során.
Ezeket a tapasztalatokat, élményeket igyekeztem átadni. Az előadás végén az
anyaságról és az újszülöttek ellátásáról beszélgettünk.
A fiús előadásomon az apaság szerepéről, az apává válásról esett szó,
valamint az apás szülés pozitív és negatív oldalait elemeztük. Velük is
megnéztük a magzat fejlődéséről szóló képeket, valamint a szülésről szóló
videót. A kórházi gyakorlatom során látott apás szüléses tapasztalataim
osztottam meg velük.
Tihanyi Bernadett