Laus viventi Deo! – Hitélet és hittanoktatás
Iskolánk újraindítása egybeesik az 1989-90-es rendszerváltozás idejével.
1989-ben kezdett az addig inkább csak sokak imádságának tárgyát képező
remény, hogy ti. az 1952-ben államosított intézmény ismét a református
egyház fenntartásába kerülhet, valósággá válni. Isten kegyelméből –
kezdetben ugyan csak néhány osztállyal, és csak az egykori épület egyik
szárnyában, de 1990 őszén mégiscsak – megkezdődhetett a tanítás, s ezzel
együtt a Baár–Madas hitélete és hittanoktatása is. Ebben az időben született
meg – a kezdetek óta iskolánkban tanító Berkesi Gábor, a Pozsonyi úti
gyülekezet lelkipásztorának javaslatára – új jelmondatunk: „Laus viventi
Deo!”, azaz „Dicsőség az élő Istennek!” Éppen az idén múlt 400 éve, hogy
Szenczi Molnár Albert 1606-ban mind a 150 zsoltár szövegét magyarra fordítva
ezeket a szavakat írta naplójába. A Baár–Madas újraindulásának során annyi
áldást és csodát tapasztaltak meg a szervezők: egykori és új tanárok,
diákok, az iskoláért áldozatot vállaló szülők, gyülekezetek és más
támogatók, amit ez a jelmondat tudott a legszebben és a legtömörebben
összefoglalni. Dicsőség az élő Istennek, hogy elsőként a magyarországi
református középiskolák közül ezt az iskolát kaphatta vissza egyházunk az
államtól! Dicsőség az élő Istennek, hogy még a legszűkösebb, kezdeti
hónapokban és években is, mindig jutott annyi anyagi és erkölcsi erő, hogy
legyen hol színvonalasan és jókedvűen tanulni, tanítani! Dicsőség az élő
Istennek, hogy olyan lelkipásztorok lehettek az iskola vendégei egy-egy
áhítatra, evangélizációs alkalomra, akiknek szavait életük hitelesítette a
még oly kritikus középiskolások előtt is.
Az első évek az újjászületés eufórikus örömében és a családiasság jegyében
teltek. Ez az iskolai hitéletre és a hittanoktatásra is hatással volt.
Természetes volt, hogy a fakultatív hitéleti alkalmakon, például egy-egy
délutáni evangélizáción, vagy karácsonyi műsoros délutánon a tanárok és a
diákok is szinte teljes létszámban képviseltették magukat. A hittanórákra is
inkább a közös beszélgetés, az élményközpontú tanulás és az áhítatos jelleg
volt a jellemző, semmint a monologizáló tanári előadás, vagy a diákok
passzív jelenléte és lexikális tudásuk gyarapítása.
Az évek múlásával az iskola tanulói és tanári létszáma megsokszorozódott. A
református egyház hittanoktatási kerettanterve az éppen aktuális
előírásokhoz – mint pl. NAT, kétszintű érettségi stb. – igazodva napvilágot
látott. Ezek alapján a Baár–Madas helyi hittan tantervét elkészítettük és
bevezettük, s mindez azt eredményezte, hogy a bensőséges és bizonyos
mértékben autonóm légkör háttérbe szorult. A kilencvenes évek közepén az
osztályok létszáma átlagban már 30 fő körül mozgott, s a diákok vallási és
felekezeti háttere rendkívül különböző volt. A hittanból megtanítandó
tananyag mennyisége nem igazodott azonban ehhez a változáshoz, mivel
jelentősen megnőtt a Zsinat által előírt tantervi követelmény. Így a
hittanoktatás kényszerűen elmozdult a kognitív, ismeretátadásra
összpontosító tanári előadás irányába. A jövőben fontosnak tartanánk egy
olyan, koncepciójában gyökeresen más jellegű központi tantervet, amely
életkorhoz igazítottan, probléma orientáltan, a tanulók emocionális és
gyakorlati igényeinek és szükségeinek megfelelőbb módon, a helyi
jellegzetességeknek, hagyományoknak nagyobb teret biztosítva lehetővé tenné,
hogy egy felekezetileg, kegyességileg és hitbelileg teljesen eltérő szinten
lévő nagy létszámú osztályközösség is hitében és ismereteiben egyszerre
növekedhetne.
Természetesen az első években alakultak ki és szilárdultak meg iskolánk
hitéletének azok a napi, heti és éves rendjét meghatározó alkalmai,
amelyeket több mint másfél évtized elteltével is élő és éltető tradícióként
gyakorlunk ma is. Ilyenek a tanítási napokat kezdő és záró rövid áhítatok,
melyeket osztályközösségben tartunk. Reggel, az aznapra kijelölt bibliai
szakasz felolvasása és esetleges rövid magyarázata után közös éneklés és
imádság – a 487. dicséret 2. verse – zárja az áhítatot. A tanítás végén
pedig a 103. zsoltár első két versét mondjuk el közös imádságként. Hetente
egyszer van közös iskolai istentiszteletünk a közelben található pasaréti
református templomban, ahol mindig nagy szeretettel fogadnak bennünket. Az
államosítás előtt erre a célra a gimnázium átalakítható tornaterme szolgált.
Ennek berendezési tárgyai (pl. szószéke) azonban vagy megsemmisültek, vagy a
közeli gyülekezetek kezdték el használni a megmentett padjait, székeit.
Heti istentiszteletünkön a kezdetektől fogva felváltva szolgálnak az
iskolában tanító lelkipásztorok és meghívott lelkészek, köztük az
evangélikus diákokat tanító evangélikus lelkipásztorok is. Szintén az
újraindulás óta élő hagyományunk, hogy a tanév során legalább három
alkalommal szervezünk evangélizációs sorozatot. Általában októberben, a
reformáció ünnepe előtti napokban, karácsony előtt ádventben, illetve a
nagyheti-húsvéti szünet előtti időszakban. Ezek a sorozatok három-négy
alkalomból állnak és sokáig fakultatív jellegűek voltak. Az első években a
tanítási órák után, kora délutáni időpontokban tartottuk őket, s csakúgy
mint ma, közös úrvacsorázással fejeztük be együttléteinket.
Mind a tanévnyitó, mind a tanévzáró ünnepélyünket istentiszteleti keretben
tartjuk. Ilyenkor a nagyobb szülői létszám miatt általában a Pozsonyi úti
református templomban gyűltünk és gyűlünk össze mind a mai napig. Iskolánk
egy hetes gólyatáborában már az első években is rendszeres, osztályonkénti
reggeli áhítattal kezdtük és közös esti evangélizációs alkalommal zártuk
mindig a napot.
A kilencvenes évek első felétől kezdve vált szokássá gimnáziumunkban, hogy
ősszel és tavasszal egy-egy tanítási napot iskolai csendes napként a lelki
megújulásnak, megerősödésnek szánunk. Ennek jegyében az iskola diákságának
életkoruknak megfelelő szinten szervezett programokat, a legtöbbször egy-egy
központi téma, gondolat mentén. Vagy úgy, hogy mi hívtunk magunkhoz neves és
lehetőleg keresztyén értékrendű előadókat, avatott szakembereket, vagy úgy,
hogy mi látogattunk el különböző – főleg budapesti, vagy főváros közeli –
intézményekbe. Mindkét esetben lényeges volt azonban a látott és hallott
élmények, tapasztalatok közös feldolgozása, elemzése, értékelése. Az elmúlt
néhány évben vendégünk volt többek között: dr. Nemeskürty István történész
professzor, Kobzos Kiss Tamás énekmondó, Gryllus Dániel és Gryllus Vilmos
zenész a Kaláka együttesből, a Ráckeresztúri Református Drogterápiás Intézet
munkatársai, Orián Géza szociális munkás a Református Cigány-missziótól,
vagy Varga Mihály pénzügyminiszter. Mi magunk pedig látogatást tettünk
egyházi és világi szeretetotthonokban, kórházakban és felsőoktatási
intézményekben.
Mindemellett igyekszünk erősíteni iskolánk és a Magyarországi Református
Egyház közötti kapcsolatot is. Ezt szolgálják nemcsak azok az országos
rendezvények, – országos tanévnyitó ünnepély, magyar református
világtalálkozó – amelyeken „hivatalból” mindig részt veszünk, hanem a
gyülekezetekkel való kapcsolattartás is. Az ún. szupplikációs, azaz
gyülekezetlátogató vasárnapokon iskolánk küldöttsége: az énekkar, valamelyik
lelkészünk és egyegy osztály keresi fel általában azokat a fővárosi, vagy
főváros környéki gyülekezeteket, ahonnan diákjaink a Baár–Madasba
jelentkeznek.
Az iskolai mindennapok szerves részeként megtartott alkalmakon túl azonban
más, – részben önszerveződő – lelki együttlétek is gazdagították
gimnáziumunk spirituális életét. Néhány éve – eleinte csak a kollégiumi,
bentlakó diákokból, majd budapesti osztálytársaikkal kiegészülve – ifjúsági
bibliakör és dicsőítő csoport szerveződött, amelyik többször is szolgált
iskolai alkalmakon. Szintén diákkezdeményezésre jöttek létre az ún. „Neked”
délutánok, amikor az iskola diáksága az evangéliummal találkozhat egy
teadélután keretében. Ezeken az alkalmakon keresztyén könnyűzenei koncert,
diaporámás előadás, személyes bizonyságtétel részesei lehetnek az érdeklődő
fiatalok.
Az Általános Iskola mint önálló tagozat 1997-es megindítása természetesen az
iskola hittanoktatásában és hitéletében is változásokat hozott. Az életkori
sajátosságoknak megfelelő módon tartott hittanórák mellett a gyermekek
vallásos fejlődéséhez igazított új közösségi hitéleti alkalmakat honosított
meg a tagozat hitoktatói testülete és vezetősége.
Az újraindulás óta eltelt több mint másfél évtized hitoktatási és hitéleti
tapasztalatait a 2007-ben esedékes centenárium kapcsán is le kell vonnunk.
Ehhez Isten Lelkének bölcsességét és világosságát kell kérnünk. Ha magunkra
nézünk, Dániellel együtt vallhatjuk: „Tied Uram az igazság, mienk pedig
orcánk pirulása” (Dán 9,7). De ha az Úrra, akkor megszilárdulhat bennünk a
Baár–Madas jelmondatának igazsága: „Laus viventi Deo!”
Berta Zsolt lelkész, vallástanár (a Magyar Református Nevelés 2006.
novemberi számából)