Iskola és könyvtár – egymástól elválaszthatatlan fogalmak
„…a bölcsességre törekvő tanulónak a könyveket az aranynál és ezüstnél
jobban kell szeretnie.” (Komensky)
A Baár–Madas Református Felsőbb Leányiskola és Nevelő-intézet 1910-11.
iskolai évéről készített Értesítő már említi a könyvtárt a következő módon:
„A tanári könyvtár ez évben sok értékes művel gyarapodott. Megvettük a
Magyar Remekírók 55 kötetét, Brehm: Állatvilága 10 kötetét stb. Az ifjúsági
könyvtárt 40 munkával növeltük.” Ez az idézet is bizonyítja, hogy
könyvtárunk már régóta építkezik, és nagy múltra tekint vissza. Elődeink is
nagy gondot fordítottak arra, hogy az ismeretek gazdagságának felmutatásával
olvasóvá neveljék a tanulókat.
Pedagógiai tevékenység
Napjainkban az információk birtoklása, annak beszerzése, rendszerezése,
feldolgozása és újra hasznosítása iránti igény felértékelődött.
Céltévesztetten működik az a könyvtár, amely azt hiszi, hogy a régi ösvényen
haladva, csupán a hagyományaira koncentrálva jól végzi dolgát. Az olvasót
irányítani kell, hogy jól tudjon tájékozódni a mai információdömpingben is!
Ezért lényeges pedagógiai feladatnak tartjuk azt, hogy a hihetetlen
gyorsasággal szaporodó ismeretekben való értő körültekintés képessége
fejlődjön a ránk bízott tanulókban.
Feladataink között előkelő helyet foglal el az oktató munka. A könyvtárosnak
könyvtár szakszerű használatára kell nevelnie a diákokat. Örülnénk, ha
tanulóink felnőtt korukban is rendszeresen látogatnák a különböző
könyvtárakat és felébredne bennük az önművelés iránti igény. E célok
elérését szolgálják a könyvtárhasználati szakórák, melyek a tantervben is
megjelennek.
Az olvasóvá nevelés is céljaink között szerepel. Ezt a munkát a
magyar-munkaközösséggel együtt végezzük. A szép környezet és a megfelelő
mélységben feltárt állomány jó alapot biztosít ehhez a munkához. Különösen a
továbbtanulók számára fontos, hogy a felhalmozott tudásanyag írásban
rögzített formában, kereshető módon jelen legyen a mindennapi
ismeretelsajátítás folyamatában. Sajnos az anyagi lehetőségeink – mint
manapság minden könyvtárnak – szerények. Az oktatáshoz feltétlenül
szükséges alapműveket csak pályázatok segítségével tudjuk beszerezni. Az
elmúlt években a Kölcsey Alapítvány, a Johannita Segítőszolgálat, a Pro
Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány és a Fővárosi Közoktatásfejlesztési
Alapítvány titkárságára küldtük el pályázatainkat.
Örömünkre szolgál, hogy a könyvtár sajátos eszközeivel a nevelőmunkában is
részt vehetünk. Kollégáink pedagógiai tevékenységét azzal is igyekszünk
támogatni, kiegészíteni, hogy tananyagot összefoglaló órát tartunk
hittanból, ének-zenéből, magyar irodalomból. Ilyenkor összegyűjtjük a
témához illő verseket, képzőművészeti alkotásokat, zeneműveket, filmeket,
majd felelevenítjük a már tanult ismereteket. Ezenkívül vetélkedő formájában
feldolgoztuk a kötelező olvasmányokat (Csukás István: Téli tücsök meséi,
Fekete István: Vuk, Milne: Micimackó, Tatay Sándor: Kinizsi Pál, Móra
Ferenc: Kincskereső kisködmön, Fekete István: Tüskevár, Molnár Ferenc: A Pál
utcai fiúk, Gárdonyi Géza: Egri csillagok, Mikszáth Kálmán: A beszélő
köntös, Jókai Mór: A kőszívű ember fiai, Mikszáth Kálmán: Szent Péter
esernyője). Ezeken a vetélkedőkön az irodalmi alkotás cselekményét játékok,
rejtvények segítségével pergettük le.
Néhány szó a látogatottságról
Könyvtárunk nagy erőssége a hosszú nyitvatartási idő. Hetente hivatalosan 30
órában állunk az olvasók rendelkezésére, de gyakorlatilag naponta fél
kilenctől négyig fogadunk vendéget. A kora délutáni időszakban az
olvasótermek asztalai mellett kutató, illetve tanuló diákok egész serege
telepszik le naponta. Sokan felismerték azt, hogy fizikai adottságával és
szellemi miliőjével a könyvtár segíti a tanulásra való ráhangolódást.
Diákjaink nem véletlenszerűen találnak rá az olvasóterem lelket serkentő
környezetére, az iskolánkba érkező új osztályok számára már az első
osztályfőnöki, vagy magyar órán bemutató órát tartunk. Tapasztalataink
szerint ettől közvetlenebb, oldottabb kapcsolat alakul ki a könyvtárosok és
a diákok között.
Rendezvényeinkről
Rendszeresen helyet adunk az Anyanyelvi Klub foglalkozásainak. Ily módon
vendégül láthattuk már Szakonyi Károly írót, Sediánszky János újságírót,
Praznovszky Mihály irodalomtörténészt, Jancsó Adrienn színművésznőt. Ezeknek
az alkalmaknak Kerekes Barnabás tanár úr a gazdája. Az elmúlt években három
alkalommal volt módunk a könyvtár kapuit megnyitni a könyvtáros szakma jeles
képviselői előtt. Országos szintű továbbképzések helyszíneként
vizsgázhattunk kollégáink szakértői pillantásai kereszttüzében. Öröm és nagy
lehetőség számunkra még az, hogy a Diákönkormányzat képviselői is
könyvtárunkban tartják megbeszélésüket. Így a diákságot feszítő gondokról,
az őket lázba hozó programokról, készülő eseményekről is első kézből
értesülhetünk.
Befejezésül elmondhatjuk, hogy a Küldetésnyilatkozatban megfogalmazott elvek
szerint próbáljuk szervezni napjainkat: „A könyvtár kulturált környezetével
ízlést formál. Személyi kapcsolataiban az Istennek tetsző és Krisztust
követő élet valós megjelenítésére törekszik.”
Fuchsné Fasang Márta (a Magyar Református Nevelés 2006. novemberi
számából)