Mitől „öko” egy iskola?
„Az ökológia lényege az, hogy miként lehet kielégíteni a különbözőségében
teljes világ lakóinak igényeit anélkül, hogy lerombolnánk ezt a világot. Meg
kell ismernünk e világ jelenségeit és büntetlenül fel nem borítható
törvényeit, hogy aztán felhasználva e törvényeket, minél aktívabb és
boldogabb életet élhessünk. Az ökoiskolák ehhez szeretnének hozzájárulni.”
Az ökológiai fenntarthatóságra nevelés a társadalom továbbélését szolgálja a
gyakorlatban. Ehhez szeretne iskolánk is hozzájárulni néhány, iskolai
keretek között is működő gyakorlattal.
Csak olyan dolgokat szeretnénk fokozatosan megismertetni, megszerettetni
diákkal, tanárral, technikai személyzettel egyaránt, amelyek közvetlen
környezetünkben is megvalósíthatók, hogy az ökológiai fenntarthatóság
számunkra megélhető, emberléptékű legyen. Így kialakítható a tanulók és az
iskola dolgozóinak környezettudatos szemlélete.
Elkészítettük az ökoiskolai munkatervet. A gimnáziumban megalakult a
környezetvédelmi munkacsoport, melyben nemcsak reál-, hanem humán szakos
tanár, diákönkormányzati képviselő, sőt technikai személyzet is részt vesz.
A munkacsoport tevékenysége kiterjed a környezeti nevelési folyamatok
figyelemmel kísérésére, a véleményezésre, javaslattételre is. Az iskola
tevékenységéről és ezek környezetre való hatásáról évente felmérés,
monitoring készül.
Megpróbáljuk kialakítani az ökoiskolához illő víz-, gáz-, áram-, fűtőanyag
használatot. A vízzel többféleképpen lehet takarékoskodni, a legfontosabb,
amire a karbantartók nagyon figyelnek, hogy ne maradjon csöpögő vagy
folydogáló csap, melyen át ugyanúgy sok víz folyhat el feleslegesen, mint a
vízóra és az épület közötti észrevétlen földalatti csőrepedésen át. Már
vannak víztakarékos WC-tartályaink is. A gázzal és más tüzelőanyaggal
takarékoskodni próbálunk a kazán és a fűtésrendszer legkedvezőbb
beállításával, de azzal is, hogy télen nem hagyunk nyitva egyetlen ablakot
sem órákon át. Az árammal is takarékoskodik az iskola, az éppen nem használt
lámpákat leoltjuk. A környezetkímélő anyaghasználat megvalósul a
gimnáziumban, a takarékosságra minden intézményt rászoktatott a rendszer.
Az iskola a tanév munkatervében tervez az ökoiskola arculatához kapcsolódó
programokat. 2004 óta évente „Projekt napok”-at szervezünk. Korábban a
vízzel kapcsolatos problémákat kellett felderíteni a diákoknak, ebben a
tanévben környezetvédelmi kérdésekből is készülnek előadásokkal. A gimnázium
diákjai 12 éve rendszeresen részt vehetnek a Garbolc mellett, a Túr partján
szervezett környezet- és természetvédelmi táborokban (évente 50-120 diák). A
tábor egyik fő célja az, hogy a diákok minél többet ismerjenek meg az
állatokról, növényekről, a természet törvényszerűségeiről és a
természetvédelemről. A diákok naponta más-más területre kirándulnak, így
megismerhetik az erdő, a mező, a legelő, a mocsár életét. A tábor az állandó
természetismereti programon kívül minden évben más történelmi, esetleg
néprajzi témát dolgoz fel a délutáni előadások alkalmával: kézműves
foglalkozásokkal és az adott korra jellemző sportfoglalkozásokkal (íjászat,
dárdahajítás, lovaglás).
Hat éve veszünk részt a magyar középiskolák számára meghirdetett
BISEL-programban, melynek célja az, hogy iskolai keretek között is működő
módszerrel egy, az iskolához közel eső vízfolyás, patak természetközeli vagy
szennyezett voltát vizsgálja meg évente kétszer az érdeklődő diákok
csoportja. Mivel az Ördögárkot már fedett kommunális szennyvízcsatornává
alakították, a Tinnye és Biatorbágy között folyó, még természetközeli
állapotú Békás-patakot vizsgáljuk vízkémiai és vízbiológiai módszerekkel.
Például a patakban élő gerinctelen állatok fajösszetételéből és
egyedszámából becsülhető a patakot ért szennyezés mértéke. Az összesített
eredményeiket diákjaink külföldi fórumon is előadhatták (Einstein-év,
Berlin, 2005).
Az iskola sokféle fizikai, mozgásos tevékenység számára biztosít lehetőséget
(tornatermi, sportudvari, játszótéri, kültéri szervezett és kötetlen
mozgáslehetőségek, kirándulások, túrák). Az iskolaépület környékén lévő
természetes növényzet változatos és megkímélt, és a telepített növényzet
rendszeresen és szakszerűen gondozott. Az iskolakert tervezése, telepítése,
gondozása is fontos része a környezettudatos nevelésnek. A kertnek nem csak
szép zöldnek kell lennie, hanem sok, lehetőleg hazai őshonos növényt is be
kell mutatnia. Ezeket megtanulva a diákok felismerik őket a természetben is.
Ilyen céllal már eddig is sok, hazai élőhelyek és fajok szerint
összeválogatott fát ültettünk a kiöregedett, elpusztult fák pótlására.
Számos cserje és igen sok lágyszárú növény is színesíti a kertet. ősszel az
avart a cserjék alatt hagyjuk, hogy humusszá váljon. Az utakról begyűjtött
falevél a komposztálóba kerül. A lenyírt fű és a szerves konyhai hulladék is
itt komposztálható. A vadgesztenye és a dió levele mérgező, ezeket külön
gyűjtve el lehet szállíttatni.
Csatlakoztunk a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME)
Madárbarát Kert mozgalmához. Ennek kapcsán 8 madár fészekodút helyeztünk ki,
melyek nagy részét el is foglalták a madarak és sikeresen költöttek bennük.
Télen napraforgó maggal etetjük a cinkéket, pintyféléket. A földön
táplálkozó madarak a bokrok alatt tudatosan meghagyott avarban keresgélnek.
Szeretnénk még több olyan cserjét ültetni, melyek ősszel madártáplálékként
szolgáló bogyókat teremnek.
A kerékpározás kimagaslóan környezetkímélő és egészségbarát, emiatt
támogatjuk azokat a diákokat, akik kerékpárral jönnek iskolába. A meglévő
kerékpártároló mellé biztonságos, a portások szeme előtt lévő további
tárolókapacitás kiépítését tervezzük.
Az udvar tartozékai a kerékpártároló, a madáretető, dísznövények,
komposztáló, a kisebbeknek játszótér (természetes anyagokból), sportpályák,
zöld, gyepes területek.
Az iskola konyhája, büféje élen jár az egészséges életmód és a környezet
védelme terén. Egészséges és környezetkímélő módon előállított ételeket
szolgálnak fel, kellemes és a funkciójuknak megfelelő főző- és
étkezőhelyiségekben. A gimnázium büféjében, mely elnyerte a „Gyermekbarát
büfé” címet egészséges és környezetkímélő árukat lehet kapni.
Iskolánk a lehető legkisebb mértékben szennyezi a levegőt. A kémények,
szellőztető berendezések stb. anyagkibocsátása szabályozott és rendszeresen
ellenőrzött. A szabadtéri burkolt felületek (sportpályák, dühöngő)
gondozottak, pormentesek. Az iskolakert mentes az allergén növényektől, néha
ugyan felbukkan a parlagfű, de még idejében kigyomláljuk. Az iskola
rendezvényei (diáknapok, kirándulások, sportrendezvények) a lehető legkisebb
mértékben terhelik a környezetet.
A fénymásolókban, az irodákban környezetkímélő „újrapapírt” használunk.
Öko-faliújság tájékoztatja a diákokat az aktuális hírekről, tudnivalókról.
Az iskola fejleszti a fenntarthatósággal kapcsolatos információs bázisát, a
könyvtárban találhatók meg az ilyen témájú könyvek, CD-k.
Az iskola a lehető legalacsonyabb szinten tartja a hulladék-kibocsátását, a
keletkező hulladékokat környezetkímélő módon kezeli. A szelektív
hulladékgyűjtés keretében a veszélyes hulladéknak minősülő használt elemeket
már évek óta gyűjtjük, újabban a mobiltelefonok tönkrement akkumulátorait
is. A veszélyes hulladékok gyűjtése és elhelyezése a helyi hatóság
rendelkezése alapján történik. Az őszi papírgyűjtés során minden évben
tonnaszám hozzák a diákok az újrahasznosítható papírt. Újabban az
osztályokban és a folyosókon külön papírtároló szemeteseket is használunk.
A polietilén (PET) palack is újra hasznosítható, ezt most még árammal fűtött
zsugorítóval dolgozzuk fel, de tervezzük mechanikus prés beszerzését, melyen
áramot is megtakarítunk, ráadásul a préselt palack is jobban felhasználható,
mint a túl tömörre zsugorított.
Célunk az, hogy ne csak a diákok, hanem a tanárok és a technikai személyzet
is megismerje, megszeresse azt a néhány gyakorlatot, amelyekkel a
környezetünket és ezzel együtt saját egészségünket és pénztárcánkat is
védhetjük.
dr. Jánossyné dr. Solt Anna (a Magyar Református Nevelés 2006. novemberi
számából)