Kalandozások Nyugat-Európában
Iskolánknak immár 5 éve szoros partnerkapcsolata van egy dél-bajor kisváros
gimnáziumával, a pockingi Wilhelm-Diess Gimnáziummal. Pocking 30 km-re van
Passautól, néhány kilométerre az osztrák határtól, s Bad-Füssing, a híres
termálfürdő, strand, uszoda és gyógyüdülő is a gimnáziumtól csak néhány perc
biciklivel.
Minden tanév végén útnak indulunk 35-37 német nyelvet tanuló diákunkkal. Ez
a 9-12. évfolyamosokat érinti, hiszen csak olyan diák tud velünk utazni, aki
a német nyelvet már olyan szinten beszéli és érti, hogy egyedül is
elboldogul, ha úgy adódik. Hogy miért fontos ez? Mert utazásunk célja
kettős: „élőben” is gyakorolni a tanult nyelvet és ízelítőt kapni a német
nép kultúrájából és mindennapjaiból. Ezt a célt szolgálja az, hogy tanulóink
családoknál laknak.
Már a tanév közepén kiválasztjuk azokat a diákokat, akik a német
nyelvtudásuk alapján „érettek” az utazásra és szívesen vesznek ezen részt.
Ezzel párhuzamosan a pockingi kollégák is összegyűjtik azokat a diákokat,
akik érdeklődnek hazánk iránt, szeretnék a magyar embereket, városokat
megismerni. Ezt követi egy elég nehéz és felelősségteljes „egyeztető” munka:
ugyanis minden magyar diák egy német diák családjánál lakik és viszont.
Megpróbáljuk mindegyiküket olyan körülmények közé helyezni, hogy az
természetéhez, érdeklődési köréhez közel álljon, s így a német és magyar
diákok hamar megtalálják a közös hangot. Címet cserélnek és megkezdődik a
levelezés. Mire eljön az utazásunk napja, minden diák ismeri már a másikat,
tudja, milyen programok várják, mi a másik hobbyja, és már nem az
ismeretlenbe megy, hanem egy családhoz, mely várja őt. Így érthető, hogy
nagy örömmel jönnek tanulóink. Persze számukra külön izgalom még, hogy
hogyan tudják majd megállni helyüket német nyelvterületen, ahol nincs
tolmács, legfeljebb egy elrejtett szótár, valahol a bőrönd mélyén. S eltelik
2-3 nap, és diákjaink kisebb botladozások után már beszélnek, társalognak,
értik a folyamatos német beszédet, ki jobban, ki kevésbé. Rádöbbennek arra,
hogy érdemes volt tanulni, hogy jó tudni egy idegen nyelvet és tudásukat,
szókincsüket bővíteni nem hiábavaló. Legtöbbjük úgy tér haza, hogy céljául
tűzi ki a német nyelvvizsga megszerzését, és kis idő múltán azt el is éri.
Nyolcnapos kintlétünk másik célja, hogy minél többet lássunk Bajorországból,
kicsit megismerkedjünk a tájjal, a német kultúrával és néhány nevezetes
helyre is ellátogathassunk. Mindig lenyűgöz minket Passau romantikus
szépsége, a 3 folyó (Duna, Inn és Ils) találkozása. Minden alkalommal
ellátogatunk Gizella sírjához, hogy a magyar történelem ezen korszakára
emlékezhessünk. Egész napos kirándulást teszünk Regensburgba vagy
Salzburgba, ahol német (!) nyelvű idegenvezető ismerteti meg velünk a várost
és annak történelmét. A bajor fővárosba, Münchenbe is elutazunk. A Deutsches
Museumban (Német Múzeum) mindig több órát töltünk el, hiszen ezt a hatalmas
és izgalmas gyűjteményt nem is lehet néhány óra alatt megtekinteni. Van
olyan diákunk, aki már harmadszor jön velünk és mindig talál olyan termeket,
kiállítási anyagokat, melyeket korábban idő hiányában nem tudott megnézni.
De sok szabadidő is van, melynek célja, hogy tanulóink önállóan el tudjanak
igazodni egy olyan országban, melynek nyelvét tanulják. Töltsék ezt az időt
a német családdal, a német cserediákkal. Beszélgessenek, ismerkedjenek,
hiszen ezek a német diákok októberben Budapestre jönnek, és a magyar
családok látják őket vendégül.
Sok olyan diák, sőt család van, akik évek múlva is leveleznek, meglátogatják
egymást, tartják a kapcsolatot. Többször előfordult, hogy 1-1 család egy
egész hónapra befogadta a cserepartnert és együtt járt iskolába a német
diákkal. El lehet képzelni, hogy milyen hatalmas nyelvtudásra tett szert ez
a magyar diák.
Úgy gondolom, hogy a pockingi partnerkapcsolatunk nagyon fontos és
gyümölcsöző számunkra. Minden tanár (nemcsak a nyelvtanár) álma, hogy lássa
munkája gyümölcsét, hogy tanítása nem volt hiábavaló, hogy az elhintett mag
jó földbe került. S mikor hallom, hogy diákjaim szépen, folyékonyan
beszélnek németül, örülök, hogy nekem mindez megadatott.
Szilágyi Beatrix szervező tanár (a Magyar Református Nevelés 2006.
novemberi számából)