Ökoiskola címet nyert a Baár–Madas
„Az ökológia lényege az, hogy miként lehet kielégíteni a
különbözőségében teljes világ lakóinak igényeit anélkül, hogy lerombolnánk
ezt a világot. Meg kell ismernünk e világ jelenségeit és büntetlenül fel nem
borítható törvényeit, hogy aztán felhasználva e törvényeket, minél aktívabb
és boldogabb életet élhessünk. Az ökoiskolák ehhez szeretnének
hozzájárulni.”
Az ökológiai fenntarthatóságra nevelés a társadalom továbbélését szolgálja a
gyakorlatban. Ehhez szeretne iskolánk is hozzájárulni néhány, iskolai
keretek között is működő gyakorlattal.
Csak olyan dolgokat szeretnénk fokozatosan megismertetni, megszerettetni
diákkal, tanárral, technikai személyzettel egyaránt, melyek a közvetlen
környezetünkben megvalósíthatók, hogy az ökológiai fenntarthatóság számunkra
megélhető, emberléptékű legyen. Így kialakítható a tanulók és az iskola
dolgozóinak környezettudatos szemlélete.
Elkészítettük az ökoiskolai munkatervet. A gimnáziumban megalakult a
környezetvédelmi munkacsoport, melyben nemcsak reál, hanem humán szakos
tanár, diákönkormányzati képviselő, sőt technikai személyzet is részt vesz.
A munkacsoport tevékenysége kiterjed a környezeti nevelési folyamatok
figyelemmel kísérésére, a véleményezésre, javaslattételre is. Az iskola
tevékenységéről és ezek környezetre való hatásáról évente felmérés,
monitoring készül.
Megpróbáljuk kialakítani az ökoiskolához illő víz-, gáz-, áram-, fűtőanyag
használatot. A vízzel többféleképpen lehet takarékoskodni, a legfontosabb,
amire a karbantartók nagyon figyelnek, hogy ne maradjon csöpögő vagy
folydogáló csap, melyen át ugyanúgy sok víz folyhat el feleslegesen, mint a
vízóra és az épület közötti észrevétlen földalatti csőrepedésen át. Már
vannak víztakarékos wc-tartályaink is. A gázzal és más tüzelőanyaggal
takarékoskodni próbálunk a kazán és a fűtésrendszer legkedvezőbb
beállításával, de azzal is, hogy télen nem hagyunk nyitva egyetlen ablakot
sem órákon át. Az árammal is takarékoskodik az iskola, az éppen nem használt
lámpákat leoltjuk. A környezetkímélő anyaghasználat megvalósul a
gimnáziumban, a takarékosságra minden intézményt rászoktatott a rendszer.
Az iskola a tanév munkatervében tervez az ökoiskola arculatához kapcsolódó
programokat. 2004 óta évente projektnapokat szervezünk. Korábban a vízzel
kapcsolatos problémákat kellett felderíteni a diákoknak, ebben a tanévben
környezetvédelmi kérdésekből is készülnek előadásokkal. A gimnázium diákjai
12 éve rendszeresen részt vehetnek a Garbolc mellett, a Túr partján
szervezett környezet- és természetvédelmi táborokban (évente 50-120 diák). A
tábor egyik fő célja az, hogy a diákok minél többet ismerjenek meg az
állatokból, növényekből, a természet törvényszerűségeiből és a
természetvédelemről. A diákok naponta más-más területre kirándulnak
délelőttönként, így megismerhetik az erdő, a mező, a legelő, a mocsár
életét. A tábor az állandó természetismereti programon kívül minden évben
más történelmi, esetleg néprajzi témát dolgoz fel délutánonként
előadásokkal, kézműves foglalkozásokkal és az adott korra jellemző
sportfoglalkozásokkal, mint íjászat, dárdahajítás, lovaglás, stb.
Hat éve veszünk részt a magyar középiskolák számára meghirdetett
BISEL-programban, melynek célja az, hogy iskolai keretek között is működő
módszerrel egy, az iskolához közel eső vízfolyás, patak természetközeli vagy
szennyezett voltát vizsgálja meg évente kétszer az érdeklődő diákok
csoportja. Mivel az Ördögárkot már fedett kommunális szennyvízcsatornává
alakították, a Tinnye és Biatorbágy között folyó, még természetközeli
állapotú Békás-patakot vizsgáljuk vízkémiai és vízbiológiai módszerekkel.
Például a patakban élő gerinctelen állatok fajösszetételéből és
egyedszámából becsülhető a patakot ért szennyezés mértéke. Az összesített
eredményeiket diákjaink még külföldi fórumon is előadhatták (Einstein-év,
Berlin, 2005).
Az iskola sokféle fizikai, mozgásos tevékenység számára biztosít lehetőséget
(tornatermi, sportudvari, játszótéri, kültéri szervezett és kötetlen
mozgáslehetőségek, kirándulások, túrák).
Az iskolaépület környékén lévő természetes növényzet változatos és
megkímélt, és a telepített növényzet rendszeresen és szakszerűen gondozott.
Az iskolakert tervezése, telepítése, gondozása is fontos része a
környezettudatos nevelésnek. A kertnek nem csak szép zöldnek kell lennie,
hanem sok, lehetőleg hazai, őshonos növényt is be kell mutatnia. Ezeket
megtanulva a diákok feismerik őket a természetben is. Ilyen céllal már eddig
is sok, hazai élőhelyek és fajok szerint összeválogatott fát ültettünk a
kiöregedett, elpusztult fák pótlására. Számos cserje és igen sok lágyszárú
növény is színesíti a kertet. Ősszel az avart a cserjék alatt hagyjuk, hogy
humusszá váljon. Az utakról begyűjtött falevél a komposztálóba kerül. A
lenyírt fű és a szerves konyhai hulladék is itt komposztálható. A
vadgesztenye és a dió levele mérgező, ezeket külön gyűjtve el lehet
szállíttatni.
Csatlakoztunk a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME)
Madárbarát Kert mozgalmához. Ennek kapcsán 8 madár fészekodút helyeztünk ki,
melyek nagy részét el is foglalták a madarak és sikeresen költöttek bennük.
Télen napraforgó maggal etetjük a cinkéket, pintyféléket. A földön
táplálkozó madarak a bokrok alatt tudatosan meghagyott avarban keresgélnek.
Szeretnénk még több olyan cserjét ültetni, melyek ősszel madártáplálékként
szolgáló bogyókat teremnek.
A kerékpározás kimagaslóan környezetkímélő és egészségbarát, emiatt
támogatjuk azokat a diákokat, akik kerékpárral jönnek iskolába. A meglévő
kerékpártároló mellé biztonságos, a portások szeme előtt lévő további
tárolókapacitás kiépítését tervezzük.
Az udvar tartozékai a kerékpártároló, a madáretető, dísznövények,
komposztáló, a kisebbeknek játszótér (természetes anyagokból), sportpályák,
zöld, gyepes területek.
Az iskola konyhája, büféje élen jár az egészséges életmód és a környezet
védelme terén. Egészséges és környezetkímélő módon előállított ételeket
szolgálnak fel, kellemes és a funkciójuknak megfelelő főző- és
étkezőhelyiségekben. Az iskolai étkeztetésben egészséges, tápláló ételek és
italok kaphatók. A vegetáriánus étkezés lehetőségét megoldottuk. A speciális
étrendi megkötésekkel rendelkező tanulók számára még gluténmentes ételeket
is biztosít a konyha. A büfében egészséges és környezetkímélő árukat lehet
kapni. A gimnázium büféje elnyerte a „Gyermekbarát büfé” címet,
melyet oklevél tanúsít. A büfé nem forgalmaz egyszer használatos csomagolású
italt, csak betétdíjasat. Eldobható cikkeket nem használnak, a főzés és az
étkezés során használt eszközök környezet és egészségkímélők.
Az iskola a lehető legkisebb mértékben szennyezi a levegőt. A kémények,
szellőztető berendezések stb. anyagkibocsátása szabályozott és rendszeresen
ellenőrzött. A szabadtéri burkolt felületek (sportpályák, dühöngő)
gondozottak, pormentesek. Az iskolakert mentes az allergén növényektől, néha
felbukkan a parlagfű, de még idejében kigyomláljuk. Az iskola rendezvényei
(diáknapok, kirándulások, sportrendezvények) a lehető legkisebb mértékben
terhelik a környezetet.
A fénymásolókban, az irodákban környezetkímélő „újrapapírt”
használunk. Öko-faliújság tájékoztatja a diákokat az aktuális hírekről,
tudnivalókról.
Az iskola fejleszti a fenntarthatósággal kapcsolatos információs bázisát, a
könyvtárban találhatók meg az ilyen témájú könyvek, cd-k.
Az iskola a lehető legkisebb szinten tartja a hulladék kibocsátását, a
keletkező hulladékokat környezetkímélő módon kezeli. A szelektív
hulladékgyűjtés keretében a veszélyes hulladéknak minősülő használt elemeket
már évek óta gyűjtjük, újabban a mobiltelefonok tönkrement akkumulátorait
is. A veszélyes hulladékok gyűjtése és elhelyezése a helyi hatóság
rendelkezése alapján történik. Az őszi papírgyűjtés során minden évben
tonnaszám hozzák a diákok az újrahasznosítható papírt. Újabban az
osztályokban és a folyosókon külön papírtároló szemeteseket is használunk.
A polietilén (PET) palack is újra hasznosítható, ezt most még árammal fűtött
zsugorítóval dolgozzuk fel, de tervezzük mechanikus prés beszerzését, melyen
áramot is megtakarítunk, ráadásul a préselt palack is jobban felhasználható,
mint a túl tömörre zsugorított.
Célunk az, hogy ne csak a diákok, hanem a tanárok és a technikai személyzet
is megismerje, megszeresse azt a néhány gyakorlatot, amelyekkel a
környezetünket és ezzel együtt természetesen saját egészségünket és
pénztárcánkat is védhetjük.
dr Jánossyné dr Solt Anna
biológiatanár, öko-felelős