A tehetséggondozás és a református iskolák szorosabb együttműködése a célja
annak a megállapodásnak, amelyet Károli Gáspár Református Egyetem és a
budapesti Baár-Madas Református Gimnázium kötött szerdán.
Jó mutatók
A Dunamelléki Református Egyházkerület fenntartásában lévő Baár-Madas jó
mutatókkal rendelkezik a középiskolák között; diákjai mintegy 90 százaléka
tanul tovább egyetemeken és főiskolákon.
A tanulók az idegen nyelvekkel is jól állnak: érettségi előtt csaknem
mindegyiküknek van legalább egy nyelvvizsgája. (Ez azért is fontos, mert a
múlt évi országos felvételi adatok szerint a felsőoktatási intézményekbe
jelentkezők felének nem volt nyelvvizsgája - a szerk.)
Munkakapcsolat és kötődés
A keresztyéni értékek, a magyar kultúra és az oktatás magas
színvonalánakképviseletét sorolta a gimnázium alapértékei közé az intézmény
igazgatója. Tombor László a megállapodás ünnepélyes aláírásakor azt mondta:
diákjaikat szeretnék olyan szilárd értékrenddel útra bocsátani, hogy képesek
legyenek majd határozott, önálló döntésekre. A gimnázium igazgatója úgy
vélte: ha személyes munkakapcsolat, kötődés alakul ki a diákok és a Károli
oktatói, tanárai között, az segíthet abban, hogy a gimnazisták a református
egyetemet válasszák majd tovább tanuláskor. A Baár-Madas diákjai között már
most is népszerű a Károli pszichológia szakja, és évente 3-4 diák a
teológusnak jelentkezik.
Tehetségondozás, mentorálás
A református egyetem és a gimnázium együttműködésének egyik legfontosabb
célja a tehetséggondozás; a kiemelkedően teljesítő középiskolásokat a Károli
oktatói mentorálják a jövőben. Minden diák az érdeklődési területének
megfelelő mentorhoz kerül az egyetemen. A gimnazisták bekapcsolódhatnak az
egyetem tudományos kutatásaiba és részt vehetnek egyetemi előadásokon, sőt
bemutathatják tudományos munkáikat is. A határozatlan időre szóló
együttműködési nyilatkozatot a Károli Gáspár Református Egyetem részéről az
intézmény rektori feladatokkal megbízott rektorhelyettese írta alá. Balla
Péter elmondta: szeretnék, ha a Baár-Madas Gimnáziumból minél több diák
döntene úgy, hogy az egyházi egyetemen tanul tovább.
Fekete Zsuzsa
Dunamelléki Egyházkerület, 2011. III. 10.
A tehetséggondozás és a református oktatási intézmények szorosabb
együttműködése a célja annak a megállapodásnak, amelyet Károli Gáspár
Református Egyetem és a budapesti Baár-Madas Református Gimnázium kötött
szerdán.
Jó mutatók
A Dunamelléki Református Egyházkerület fenntartásában lévő Baár-Madas jó
mutatókkal rendelkezik a középiskolák között; diákjainak legalább 90
százalékatanul tovább egyetemeken és főiskolákon. A tanulók az idegen
nyelvekkel is jól állnak: érettségi előtt csaknem mindegyiküknek van
legalább egy középfokú, a végzősök ötödének pedig felsőfokú nyelvvizsgája –
mondta honlapunknak a gimnázium igazgatója. Tavaly a 92 végzős diák összesen
90 nyelvvizsgával rendelkezett – tette hozzá Tombor László. (Ez azért is
fontos, mert a múlt évi országos felvételi adatok szerint a felsőoktatási
intézményekbe jelentkezők felének nem volt nyelvvizsgája – a szerk.)
Munkakapcsolat, kötődés, lelkészutánpótlás
A Baár-Madas életében bevett dolog az együttműködés más intézményekkel,
példáula gimnázium a SOTE-nak is partneriskolája. A középiskola a
tehetséggondozás új formáit és lehetőségeit keresi – többi között - a Magyar
Géniusz Integrált Tehetségsegítő Programban is részt vesznek. Tombor László
úgy vélte: ha személyes munkakapcsolat, kötődés alakul ki a diákok és a
Károli oktatói, tanárai között, az segíthet abban, hogy több gimnazista
válassza majd a reformátusegyetemet továbbtanuláskor. A Baár-Madas diákjai
között már most is népszerű a Károli pszichológia szakja, és évente 2-4 diák
teológusnak jelentkezik a református egyetemre, ami fontos a
lelkészutánpótlás szempontjából. Tavaly hárman döntöttek úgy, hogy a Károli
hittudományi karán tanulnak tovább. Tombor László emlékeztetett arra, hogy a
közoktatásban folyamatosan csökken a tanulói létszám, ezért az egyetemeknek
is fontos, megfelelő tudású hallgatói utánpótláshoz jussanak. Az igazgató
elmondása szerint a náluk végzett diákok körében a Károli Gáspár Református
Egyetem mellett felülreprezentáltak azok a felsőoktatási intézmények, ahol
magasak a felvételi pontszámok, a többi között a Corvinus, a SOTE, a BMGE és
az ELTE is.
Tehetséggondozás és mentorálás
A református egyetem és a gimnázium együttműködésének egyik legfontosabb
céljaa tehetséggondozás; a kiemelkedően teljesítő középiskolásokat a Károli
oktatói mentorálják a jövőben. Minden diák az érdeklődési területének
megfelelőmentorhozkerül az egyetemen. A gimnazisták bekapcsolódhatnak az
egyetem tudományos kutatásaiba, részt vehetnek egyetemi előadásokon, sőt
bemutathatják tudományos munkáikat is. A határozatlan időre szóló
együttműködési nyilatkozatot a Károli Gáspár Református Egyetem részéről az
intézmény rektori feladatokkal megbízott rektorhelyettese írta alá. Balla
Péter elmondta: szeretnék, ha a Baár-Madas Gimnáziumból minél több diák
döntene úgy, hogy az egyházi egyetemen folytatja tanulmányait.
Fekete Zsuzsa
Parókia Portál, 2011. III. 10.