Bemutatkozunk
Lázár Ervin: A négyszögletű kerek erdő (részlet)
Aromo nyúl. Ugrifüles, nagyeszű. Úgy is hívjuk: fékezhetetlen agyvelejű.
Ő meg, tudod, kint lakott a mezőn. Szabad foglalkozású nyúl volt.
Káposztaszakértő. Egyszer hoz ám neki a postás egy levelet. Azonnal
jelenjék meg itt meg itt, ekkor és ekkor, mert köteles elvégezni a
nyúlfutás-tanfolyamot. El is ment szegény. Egy nagy épületre ki volt írva,
hogy Nyúlfutást Oktató Főtanfolyam. Oda kellett mennie. Egy bizottság elé
vezették. Kövér, pirospozsgás urak ültek a bizottságban. Aromo éppen
mondani akarta, hogy minek tanulja ő a nyúlfutást, amikor… de a főkövér már
rá is reccsent: „Na, fusson egy kört!” Aromo futott. „Rettenetes! –
sopánkodtak a bizottság tagjai. – Hogy dobálja a farát, micsoda rossz
lábtartás, ezt a gyenge technikát!” Aromo megint mondani akarta, hogy hiszen
ő nyúl, de nem engedték szóhoz jutni. Heteken át gyakoroltatták.
Nyúlfutásra oktatták a kövérek. De igen elégedetlenek voltak vele. Ilyen
rossz tanulójuk még sose volt, ingatták a fejüket, és három hét múlva
előhoztak egy teknősbékát. „Na, mutasd meg neki!” – mondták, s a teknősbéka
fél nap alatt végigcsoszogott a kerten. „Na, látod, ez az! – mondták a
kövérek Aromónak. – Ez az igazi nyúlfutás. Látod, milyen szépen ingatja a
fejét, milyen kecsesen rakja a lábát?! Igaz, a gyorsaságát még icipicit
fejleszteni kell, de akkor is így fut egy igazi nyúl.” Aromo igen mérges
lett, azt se mondta fapapucs, csak zsupsz! átugrott a kerítésen, és uzsgyi
neki, vesd el magad! Isten veled, nyúlfutásra oktató tanfolyam! A kövérek
meg: „Utána, utána, hiszen még nem tud rendesen futni, fogják meg!” De mire
kettőt léptek, Aromo farkincája végét se látták. Nosza, vérebeket
eresztettek utána. Így találkoztam Aromóval. Futott, mint a nyúl, nyomában
a vérebek.
Húsz nap múlva…
2017. X. 26.
Választások és választási rendszerek
2017. IV. 21.
Észrevételek a gimnáziumok 9–12. osztálya számára készült informatika-kerettanterv (illetve annak tervezete) kapcsán
Sok haza-puffogatás, ok semmi, de szörnyü magyarság.Bundás indulatok: oh be tatári müv ez!
(Kisfaludy Károly: Tatárok Magyarországban)† Röviden: értelmetlen, megalapozatlan, kivitelezhetetlen. A jelenlegi érettségi rendszer 2005-ös bevezetése óta viszonylag egységes követelményrendszer szerint zajlik a középfokú informatikaoktatás. Ez a rendszer a kezdetektől több sebből vérzik. A gyakorlati érettségi vizsga főbb témaköreihez igazodva, csak néhány pontot kiemelve:
- A dokumentumkészítéshez sok (véleményem szerint a kelleténél sokkal több) eszközt igyekszünk a diákok kezébe adni, de nem tanítjuk meg (nem is követelmény, nem is méri a vizsga, nem is fér bele az időkeretbe), hogy a rendelkezésre álló eszközöket (amelyekből, még egyszer hangsúlyozom, meglátásom szerint sokkal kevesebbre van szükség) mikor, hogyan használja. Kiragadott példaként említtessék meg a tipográfia-szövegszerkesztés kapcsolata: Hess András, Misztótfalusi Kis Miklós, a Knerek vagy a Tevanok hazájában hány diák tudja azt, hogy magyar szövegben a bekezdések nem csupán behúzással kezdődnek, hanem annak hagyományos mértéke is van; hogy a bekezdéseket ezek után felesleges és bántó térközzel elválasztani; hogy az elválasztás a hagyományosan sorkizárt szedéssel járó szükséges rossz? Megtanítottuk-e, hogy a behúzás nélküli bekezdéseket térközzel elválasztó, balra zárt és az elválasztást végletekig kerülő szedés angolszász gyakorlat – ami a globalizálódó világban szükséges ismeret lehet, de nem ok arra, hogy kiszorítsa a hazai hagyományokat, illetve a fenti vonásokat a legrosszabb módon ötvöző öszvérmegoldásokhoz vezessen? Hallották-e, hogy a félkövér szedés alkalmazását háromszor is meggondoljuk, hogy a félkövér és a kurzív betűváltozat nem ugyanolyan szerepű (sőt, ha már a téma szóba került, a dőlt szót ebben a kontextusban használni sem lenne szabad, mert összemossa a kurzív és a döntött betűváltozat közötti különbséget)? Ritkítani, azt tudnak, de hallották-e valaha, hogy (szinte) soha nem ritkítunk? Hogy a ritkítást és az aláhúzást gyakorlatilag csak azért emlegetjük, mert rossz, kerülendő hagyományként ránk maradt az írógépes korszakból? S ha a fentiek kapcsán megállapítjuk, hogy mi magunk sem tudunk eleget az igényes képű szöveg előállításához, akkor van-e bennünk –s a tantervkészítőkben–‡ elég alázat ahhoz, hogy kimondjuk: az esetek többségében elég lenne a szövegszerkesztő program beépített stílusait használni – bízva abban, hogy alkotók felvértezték magukat a kellő ismeretekkel (aztán van-e bennünk elég bátorság ahhoz, hogy megtanítsuk a stílusokat módosítani, mert az alkotók már a Szövegtörzs stílust is rosszul definiálták)?
- Sokkal rövidebbre fogva: a fentiekhez hasonló gondokat látok a bemutatókészítés kapcsán is. Ezen a területen is meghatározó lenne az igényes munka iránti vágyat felébreszteni, harsány színektől és indokolatlan animációktól eltanácsolni (azaz az eszköztárat szűkíteni); elrendezés, képméret, betűtípusok és ezer más vonás kapcsán az egységes megjelenés fontosságáról beszélni. E téren is alapvető fontosságú lenne a vizuális kultúra fejlesztése, ez jogos kapcsolódási pont lenne – vessük ezt össze a tanterv négyórás (legelsőnek, vagyis 9., jobb esetben 10. év elejére szánt) egységének néhány kapcsolódási pontjával: optika, félvezetők és folyadékkristályok. Viccelni tetszettek? De tényleg! Ezt komolyan tetszettek gondolni?
- A fentiek szinte változtatás nélkül elmondhatók a honlapszerkesztés kapcsán. Ennél a témánál súlyosbítja a helyzetet, hogy az érettségi követelmények már 2005-ben is végletesen elavult technikákat kértek számon: a szövegszerkesztés kapcsán még korlátok közé szorított, oly bús, fehér igénytelenség itt tombolni kezd, csatát nyer, diadalmenetet tart, majd győzelem-ünnepet űlet: 22,5 perc alatt gányolt az érettségiző honlapot, amelyben sikeresen vegyültek el a szerkezetet meghatározó html-elemek között a külső megjelenést leíró, ezért oda nem illő kiegészítések – mit nekünk tartalom és forma különbsége, hordozhatóság és szabványosság, mit nekünk holmi w3.org, a szegény kis trombitás szimbolista klapec nyöszörgései stílusokról és egyebekről: mi változatlanul követjük, tanítjuk és kérjük számon a kilencvenes évek rossz irányba formálódott gyakorlatát (becsületére legyen mondva az érettségi feladatsor javítási útmutatójának, hogy a honlapszerkesztéshez minden igyekeztünk ellenére esetleg mégiscsak konyító maturandust nem bünteti meg, sőt 2009 májusa –a tizedik vizsgaidőszak– óta kifejezetten hozzájárul a korszerű –az egyetlen valóban helyes– megoldás elfogadásához: „Teljes értékű megoldásnak számít, ha jó stílusok használatával formázta a weblapokat a vizsgázó a tag-ek esetleges paraméterezése helyett.”)
- A táblázatkezelés az előbbieknél talán kevesebb buktatóval jár – mert objektívebb, szárazabb ismereteket ad át a tanár, majd alkalmaz a diák. Ezen a téren csak azt kellene átgondolni, hogy valóban szükséges-e az index(hol.van()) olyannyira kedvelt párosa, hogy ha már annyira szeretnénk a táblázatkezelést a tőle alapvetően idegen adatbázis-kezeléssel összepárosítani, akkor miért nem az ab.mező() függvényt erőltetjük; hogy a szövegszerkesztéshez és a honlapszerkesztéshez hasonlóan miért kerüljük olyan gonddal az egységességet, áttekinthetőséget, módosíthatóságot biztosító stílusokat az oktatás során (meg hogy miért szeretjük annyira középre igazíttatni a diákkal a különböző hosszúságú számokat, amire józan gondolkozású ember csak viszolygással tud tekinteni).
- És végül talán az adatbázis-kezelés lehetne a sikertörténet. Átgondolatlan, összecsapott munkával itt lehet a legkevesebb sikerre számítani: a programozáshoz hasonlóan a lekérdezések vagy futnak, vagy nem; vagy jó eredményt adnak, vagy rosszat – csak azt kellene eldönteni, hogy ezt valóban alkalmazói program felhasználói szintű alkalmazásának kell-e tekintenünk. Merthogy kevés tevékenység igényli annyira a kliens-szerver-modell szerinti megközelítést, mint ez – és ezt sikerül teljesen elrejtenünk azzal a tökéletesen hamis képpel, hogy a felhasználó a saját gépén létrehozza a saját kis adatbázisát, aztán időnként lekérdezget, nagy ritkán módosítgat vagy jelentést készít. Mintha a szakmabelieken kívül a nagyközönség érdemi része tervezgetne adatbázist 1:n, sőt n:m kapcsolattal, mintha nem arról lenne szó, hogy az alkalmazói programok felhasználói szintű alkalmazói (ilyet már írtam, akkor is a tantervből néztem ki, nem tudok elszakadni tőle) a legtöbb esetben azt sem tudják, hogy a program mögött szakemberek által tervezett komoly adatbázisok futnak.
matematika-informatika szakos középiskolai tanár † Kedves volt diákom, Virágvölgyi István szerint ez géppel döntött betűváltozat lehet. ‡A tipográfiához valóban értő szakember –az imént említett Virágvölgyi István– teljes joggal kifogásolja ezt az írásmódot – ez az egyetlen eset, amikor tudatosan, előre megfontolt szándékkal eltérek a hagyományos szedéstől.
madas
2012. X. 25/26.
Képzelt interjú Apród és informatikatanára között
Illés Apród annak rendje és módja szerint eljuttatta a kérdéseit Madas tanár úrhoz, aki kezébe vette az irányítást. Az interjú valóban rendhagyó és szokatlan.
–Megengeded, hogy a kérdéseidet kissé átalakítsam? Az igazat megvallva… (elnéz a távolba, szemmel láthatóan keresi a szavakat) kicsit laposnak találtam őket… –Van más választásom? –(Úgy tesz, mintha gondolkodnia kellene a válaszon.) Nemigen hiszem. –Tanár úr elérhető a legnépszerűbb közösségi oldalak valamelyikén? –Ahogy mondani szokták (hallatszik hangján a rosszallás), „fent vagyok” az iwiwen. Érzelmeim azonban régóta meglehetősen ambivalensek a portállal kapcsolatban; mára erősen eltolódtak a skála negatív irányába (szereti az idegen szavakat). Volt olyan kollégám-barátom, akinek pár szóban elmondtam, hogy milyen árnyoldalait látom, s ő hamarosan megszüntette az azonosítóját. (Látható tisztelettel beszél az ismeretlen kolléga határozottságáról.) Ha következetesebb lennék, én is régen így tettem volna. –És mik lennének az árnyoldalak? –A magam részéről soha nem voltam az adatvédelem élharcosa, de azt azért a legtermészetesebb emberi vonásnak tartom, hogy nem mondunk el bárkinek bármit önmagunkról. Természetesen ezeken az oldalakon sem ez történik, de úgy gondolom, hogy sokkal közelebb járunk ehhez, mint gondolnánk. Az talán még nem igazán érzékeny adat, hogy kit tekintek barátnak vagy ismerősnek (bár már ez is vitatható), de amikor egy kézben van egy fél ország ismeretségi hálójának jelentős része (hogy ki ismeri a frakcióvezető leghűségesebb fegyverhordozóját vagy kinek van közös ismerőse a miniszterelnökkel – és ki az, aki ugyanezeket a választások előtt mondhatta el magáról), akkor ezt már semmiképpen nem intézném el egyetlen vállrándítással. És ha ehhez hozzávesszük a hírfolyamból kicsipegethető információmorzsákat, akkor a perspektívák számomra kimondottan riasztónak tűnnek – ezen a téren a mennyiségi változás valóban minőségibe csaphat át (ez a megfogalmazás szemmel látható elégedettséggel tölti el). –Ki akarna visszaélni ezzel az adatrengeteggel? –Nem tudom. Nem állítottam, hogy van ilyen. De ha valaki csak száraz jogászi okoskodásnak tartja az adatvédelmi törvény némely előírásait (például azt, hogy személyes adatot csak meghatározott célból, csak a szükséges ideig lehet kezelni), akkor ezeken a kérdéseken érdemes elgondolkodnia. (A jól ismert stílusban pontosít.) Vagy legalábbis érdemes ezeket szem előtt tartania. –Vagyis csak az oldal elhagyása segít? –Az sem segít. Az adatok nagy részét ennél sokkal egyszerűbb adatbázisban sem lehet törölni. A törlés az esetek jelentős részében csak az információk eltakarását jelenti. És akkor még nem beszéltünk a hosszabb távon megőrzött adatmentésekről – valószínűnek tartom, hogy vannak ilyenek, és kizártnak tartom, hogy visszamenőleg töröljenek azokból. –S ha valakit teljesen hidegen hagynak az adatvédelem kérdései? Más kifogása is van a tanár úrnak? –Azt gondolom, hogy különböző élethelyzetekben más és más szerepet játszunk – és ezt most minden rosszallás nélkül mondom. Az iskolában diákként vagy tanárként jelenünk meg (és ebből a szempontból mindegy, hogy szorgalmas vagy lusta diákként, csapnivaló vagy kitűnő tanárként). Amíg a diák otthon tanul, addig otthon is ezt a szerepet játssza, de amikor a szülei kérésére elmosogat vagy éppen a szüleivel ellenkezve a parkban teng-leng, akkor ez már egy másik szerep. Ezeken a közösségi oldalakon aztán a teljes énjének csak egy szűk szelete jelenik meg – tapasztalataim szerint az esetek jelentős részében valamely léhább szerepében mutatva be az embert (a tájnyelvi szavakat is szereti). –És ez baj? –Szerintem ez is baj. Felszínes véleményalkotásra sarkall… Jó esetben persze az ember úgy alakíthatja a bemutatkozó oldalát, ahogy ez énképe fejlődik (pszichologizál); úgy mond el magáról többet vagy kevesebbet, fontosat vagy lényegtelent, ahogy érdemesnek látja. Nehéz viszont úgy bemutatkozni, hogy az mindenki számára érdekes és tartalmas legyen. –De miért kellene mindenki számára bemutatkozni? –Nem kell. Csak éppen bárki megtekintheti a magamról közzétetteket. S az interneten a szokásosnál sokkal megfontoltabban kellene megnyilvánulni: minden jóérzésű ember felháborodik, amikor az egyiptomi megmozdulások során százak halnak meg, s egy ismert divattervező a twitteren viccelődve, új tavaszi kollekciója megjelenésével magyarázza a kairói utcák zajongását. Engem is meglepett, de több helyről hallottam: már a munkakeresés során is számíthat, hogy a reménybeli munkaadó mit olvasott a jelentkezőről. Vagy hogy még konkrétabb példával is éljek: én is egészen másként mutatkozom be az adóhivatalban, egy szülői értekezleten vagy az iskolaújságban – meglehetősen mulatságos helyzeteket teremtene, ha ezeket összekeverném. –Kanyarodjunk vissza a mi korosztályunkhoz! Előfordul, hogy a diákjai órán használják a facebookot? –Elő. De szándékaim szerint csak addig, amíg észre nem veszem. (Beleremeg az ablak, ahogy ráreccsen a delikvensre.) –Miért olyan nagy baj ez? –Csak annyira baj, mintha a diák kártyáznék. Nem azzal foglalkozik, amivel az órán foglalkoznia kell. (Zárjuk a témát, még mielőtt elmondaná, hogy nem híve a műfajkeveredésnek; a Vidám Park a Városligetben van, ez egy iskola.) Ha otthon nézi meg, ha mértéke van az előtte töltött időnek, akkor ezt önmagában nem tartom rossznak. De ha ezek válnak a kapcsolatfenntartás fő eszközévé, ha virtuális „barátságok” veszik át az emberi kapcsolatok helyét (a rosszallás tetőpontjára hág), akkor szerintem ez óhatatlanul a viszonyok elsekélyesedéséhez vezet (törekszik a választékos szóhasználatra). –A tanár úr megjelöli az ismerős diákokat? Egyáltalán, milyen gyakran használja ezeket az oldalakat? –Az iwiwet talán havonta sem nézem meg. Azt hiszem, hogy facebookos azonosítóm is van, de legfeljebb egy vagy két alkalommal léptem be. Ennek megfelelően ma már ismerősöket sem keresek, legfeljebb visszaigazolom az ismeretségeket. –Ha a tanár úr szerint nem érdemes túl sok időt tölteni a társasági oldalak előtt tölteni, akkor milyen más számítógépes tevékenységet ajánlana? Házi feladat, számítógéptől független tevékenység nem ér! –Wikipédia? Googleearth? –Esetleg még valami, ami kimaradt volna a beszélgetésből? –Gondolatjelek, idézőjelek nehogy hibásan maradjanak a szövegben… És hogy el ne felejtsem: megváltoztathatom a beszélgetés címét? –Éppen kérni akartam. –Köszönöm. –Köszönöm.madas
2011. II.
[eredeti hozzászólók neve törölve]
Tényállítás (KSH, 2009. I. 1.): Felsőzsolcán 2237 lakásban 7043 ember él.
Tényállítás (közelítően így láttam a térképen, így mondják a helyiek): a
város kétharmadát-háromnegyedét napokon át víz borította (helyenként
félméteres-méteres).
Vélemény (a sajátom): egy város lakott területe, belterülete túlnyomórészt
nem ártér.
Tényállítás: Felsőzsolcán 60-70-80 éves emberek könnyeznek, mert a tavaly
festett/néhány éve felújított lakásuk életveszélyes, mert tönkrement a
fürdőszobájuk/konyhájuk teljes felszerelése, mert átlátnak a falak
repedésein.
Vélemény (sok felsőzsolcaié): az eredetileg viaduktra (is) tervezett, de
végül töltésre épített M30-as gátként akadályozta az árvíz levonulását.
Tényállítás (valószínűleg igaz): az Auchan, a Bricostore, a Metro ártéren
építkezett.
Vélemény (sok felsőzsolcaié): az ártérre épített áruházak (és védműveik)
miatt került víz alá a városuk.
Vélemény (a sajátom): az egész társadalomnak javára válnék, ha a
véleményüket nagy nyilvánosság előtt hangoztatók (így az internetes fórumok
hozzászólói, blogok kommentelői), a közvéleményt akarva-akaratlan alakítók
mondanivalójukban élesen elválasztanák a tényállításokat a véleményektől.
Ezek után sokkal inkább elvárhatnánk, hogy a tényállítások igazak legyenek.
A vélemények pedig ne legyenek alap nélkül való sületlenségek.
Vagy gondoljon mindenki vérmérséklete és ízlése szerint való más ság/ség
képzős főnevekre.
Sapienti sat.
madas
2010. VII. 1. 22:35:07
Ez sem hivatalos info lesz, de legalább igyekszem tényszerű lenni.
A hevedert tartó csavarok törtek el, a mozdony súlya alatt megemelkedett a
sínszál, így ugrott ki a kocsi (mind a négy tengelyével).
11:25 és 11:30 között történt az eset. A segélykocsi 14:20 előtt a
helyszínen volt, addigra a vasútbiztonságiak már elvégezték a helyszíni
munkát; a további vonatközlekedéshez nem járultak hozzá. A hátsó zsámoly
15:30 körül került sínre, bő egy óra múlva az első is a helyén volt. A vonat
17:45 körül indult tovább a kocsivizsgáló által engedélyezett 10 km/h-s
sebességgel. Orgoványnál 18:30 körül egyesítették az ott várakozó (de
Kiskőrösig már el nem jutó) 31716-ossal, így érkezett meg 20:20 körül
Törökfáiba, ahol keresztezett a 31728-as majsai vonattal.
A vonaton a baleset előtt a mozdonyvezetőn és a jegyvizsgálón kívül
tizenketten utaztak. Legjobb emlékeim szerint közülük egy nyugdíjas, egy
nyugdíj előtt álló és két aktív vasutas volt. Utóbbiak egyike két másik
utassal együtt jött. A vasutasok, a velük utazó rokonok vagy ismerősök régi
munkahelyüktől vettek búcsút, illetve kirándultak.
A hozzászóló vélhetőleg nem akarta a fenti 2+6 személyt megsérteni az
(idézőjelbe tett) "vasútbarát" kifejezéssel.
Két idős férfi és két asszony a jelek szerint rendeltetésszerűen, talán sok
éves vagy sok évtizedes szokása szerint utazott a vonattal -- ők szintén
aligha szolgáltak rá a "vasútbarát" megnevezésre.
Az egyik vasutas kerékpárral ment tovább, a másik (két társával együtt)
gyalog indult Páhiba. Útravalóként hozott elemózsiájukat nagyon kedvesen
átadták a helyszínen maradóknak.
Az egyik idős férfi Kispáhi felé távozott, a másikat a helyszínre
terepjárójával elsőként érkező gazda juttatta biztos helyre. A két
asszonyért egy rokonuk jött ki, ugyancsak terepjáróval.
Ezek után a vonat személyzetén kívül két vasutas és két civil maradt a
helyszínen.
Utóbbiak egyike egy német turista volt, aki Szászországból utazott ide, hogy
bejárja a vonalat. Szándékai szerint Kecskeméttől a 149-es vonalon utazott
volna tovább, de a csatlakozást elmulasztva 22-23 óra körül Kecskeméten
megszállt, másnap reggel 7:10-kor felszállt a majsai vonatra, majd a
végállomástól továbbutazott Szabadka felé. Sem halkan, sem hangosan nem
panaszkodott; ha egy utas nem elegyedik szóba vele, ki sem derült volna,
honnan jött és miért van itt. A MÁV Start hivatalos és más MÁV-dolgozók nem
hivatalos ajánlatát a továbbszállításra barátságosan visszautasította;
néhány órát álldogált a pusztán a metsző hidegben, majd még negyedfél órát
döcögött a végállomásig. Béketűréséből egy percre sem zökkent ki, az
eseményeket érdeklődve, de udvarias távolságból figyelte.
Ő az egyik, akit meg lehet sérteni a "vasútbarát" kifejezéssel -- hozzá
azonban a hozzászólás emberi számítások szerint soha nem jut el.
A másik civil soha nem tartott igényt a vasútbarát megnevezésre. Tisztában
van azzal, hogy ismeretei a vasútról hiányosak, a szaknyelv nagy részét nem
érti, még nagyobb részét nem használja (esetleg rosszul használja). 2006 óta
vagy huszonöt (általában meglehetősen hosszúra nyúlt) napon majd' ötven
szárnyvonalat utazott végig, törekedve arra, hogy minden állomásról és
megállóhelyről készítsen legalább egy (talán átlagosnak mondható) amatőr
fényképfelvételt. Ha megkérdezték, miért teszi, leginkább csak annyit
mondott: szereti a vasutat.
Ő a másik, akit meg lehet sérteni a "vasútbarát" kifejezéssel -- hozzá
eljutott a hozzászólás.
Mindenesetre ezek után az az állítás nehezen tartható, hogy a vonat tele
lett volna (idézőjeles vagy idézőjel nélküli) vasútbaráttal.
Utóirat
Javaslom, hogy az idézőjelek belső felén ne legyen szóköz, zárójelként pedig
körzárójelet használjunk (a 8-as, illetve a 9-es fölötti jeleket). Ez
utóbbiak belső felén ugyancsak ne legyen szóköz.
A vasút szót pedig írjuk hosszú ú-val. Még akkor is, ha csak holmi (ki
tudja, miért utált) "vasútbarátok" kapcsán említjük.
Utó-utóirat
Ha tévedtem volna, s az eredeti hozzászólás idézőjelei nem utalnak gúnyos,
de legalábbis ironikus felhangra, akkor bocsánatot kérek. Átnéztem a
hozzászóló néhány korábbi bejegyzését, s azokból nem derült ki: jogos-e a
feltevésem.
madas
2009. XII. 13. 19:05:28